Många av oss tycker att det är skönt att sova i ett lite kyligt sovrum. En del sover med öppna fönster året runt och vaknar kanske med lite frost på täcket.

Den optimala sovrumstemperaturen är individuell, men de flesta föredrar att det är lite kyligare än den vanliga innetemperaturen på 22–24 grader. Och det kan faktiskt vara ett problem.

Därför kan det vara farligt

När du kyler ned ditt sovrum så att det är kallare än resten av huset riskerar du att det blir fuktigt i sovrummet. Temperaturskillnaden skapar helt enkelt ett ohälsosamt inomhusklimat.

I värsta fall innebär det att du får mögelsvamp på väggarna, ofta dold bakom tapeten eller bakom en garderob. Och det är hälsoskadligt. Mögelsvamp kan i värsta fall resultera i luftvägsproblem, huvudvärk och allmänt illabefinnande.

Därför skadar det huset

Ditt hus tar också skada av temperaturskillnaderna. Mögelsvamp och röta kan spridas och förstöra ditt hus och minska dess värde. Om du låter det fortsätta och utvecklas, vill säga.

Så undviker du problemet

Men det betyder inte nu att du ska ligga och svettas. Du ska bara se till att du värmer upp sovrummet under dagen, så att det får samma (höga) temperatur som resten av huset. Sedan kan du öppna fönstren ett par timmar innan du går och lägger dig, så att temperaturen faller till den nivå du trivs bäst med när du ska sova.

Så får du ett bra inomhusklimat i sovrummet

  • Sänk värmen och vädra en timme eller två innan du går och lägger dig. Sov med öppna fönster om du föredrar det
  • Vädra ordentligt på morgonen (om fönstren har varit stängda under natten) och gärna ett par gånger under dagens lopp
  • Sätt på värmen och låt dörrarna mellan sovrummet och resten av huset stå öppna under dagen, så att liften kan cirkulera fritt

REDAKTIONEN REKOMMENDERAR: Så får du ett bra inomhusklimat