Intro
Instruktion
Principen bakom sinkfogar
Laxstjärtfogen är en sinkning och i en sådan finns både tappar och hål. För att få fram en elegant fog krävs en mall som ser till att bredden på tappen är identisk med bredden på hålet, och att formen på både tapp och hål är identisk. Det är viktigt för arbetet att du ställer in fräsmallen korrekt och att du väljer rätt frässtål. Läs bruksanvisningen för mallen noga och gör ett par provfräsningar innan du ger dig på arbetsstycket. Tänk på att inte alla tillbehör passar till alla fräsar. Här har vi uteslutande använt delar från Festool. Har du ingen fräs kan du med skicklighet göra sinkningen med stämjärn.
Ett stopp på mallen ser till att delarna sitter förskjutna när du fräser. Då blir inte den yttersta tappen för klen när sidor och framsida sätts ihop.
Sinkfräsning
Även om du har både handöverfräs och diverse mallar som schabloner, så krävs det noggrannhet för att lyckas med lax-stjärtfogar.
Därför rekommenderar vi att du läser bruksanvisningen för både handöverfräsen och tillbehören - innan du börjar. Ta också för vana att alltid göra ett par provfräsningar för att se om delarna passar ihop eller om mallen måste justeras. Det är då viktigt att prov-träet har samma tjocklek som det riktiga arbetsstycket. Det är lika viktigt att du genast märker de olika delarna, så att du inte av misstag råkar fräsa ihop två delar, som inte ska sitta ihop. Och tro oss: sådant händer …
Numrera delarna eller skriv bokstäver på dem (men inte så att märkningen blir synlig när delarna har satts ihop. Markera dessutom på varje del vilken sida som ska vändas inåt och gärna också vilken del av träet som ska fogas ihop med den eller den delen av ett annat arbetsstycke. För det är riktigt försmädligt och irriterande att göra fel och tvingas börja om från början …
Långsidan (A) och kortsidan (B) spänns fast innan du börjar fräsa. Maskinen arbetar med en hastighet på 12000 varv i minuten, så det går undan. Det är viktigt att du märker träet så att du vet vilka delar som passar ihop.
Förskjut delarna i förhållande till varandra för annars kommer tapparna inte att passa i hålen. Justeringen utförs med mallen. Parallellförskjut delarna för att de yttersta tapparna inte ska bli för tunna och gå sönder.
Med denna uppställning kan du fräsa tappar i två av de fyra delarna på en gång. För fräsen fram och tillbaka i mallen så att träet verkligen fräses bort från urtagen i mallen.
Fönsteröppningar
När du ska fräsa hål för fönstren i sidorna ersätts sinkfrässtålet med ett notfrässtål. Börja med att fräsa halvvägs ner i långsidorna (A), så styrs fräsen bättre när du fräser bort det sista. Parallellanslaget sörjer för att du fräser rakt.
Det kan vara svårt att se hur långt du har fräst. Markera på arbetsstycket var spåret ska sluta och markera på fräsen hur brett frässtålet avverkar. Använd blyertspenna.
Infälld botten
Spänn fast kortsidorna (B) och ställ in parallellanslaget så fräsen bara gör ett 10 mm brett spår för bottnen. Tänk på att inte fräsa för långt för att det inte ska bildas ett hål i hörnen. Om sidan är 22 mm tjock stoppar du 22 mm från hörnet.
Bottnen (C) sågas ut ur 6 mm plywood. Om du väljer vattenfast plywood, tål den fukten från växterna bättre. Men du bör ändå vara inställd på att byta ut bottnen efter ett tag. Bottnen bör därför skruvas fast.
Lock och fönster
Locket (D) på drivbänken och fönstren (E) är här av polykarbonat. Det är en nästan UV-tålig plast och är relativt lätt att skära till med vass hobbykniv. Du ska ritsa skivan på samma sätt som glasmästaren ritsar en glasruta. Sedan läggs skivan över en bordskant och med ett hårt tryck kan du nu dela skivan. Det går att såga i polykarbonat men kanten trasas lätt sönder om du inte har en superfin såg. Vi hade polykarbonat i verkstan och slapp därför billigt undan. Priset är nämligen cirka 1000 kr/m2, så vi rekommenderar lika gärna plexiglas. En annan och närliggande lösning är förstås att använda vanligt fönsterglas.
Markera för lock (D) och fönster (E) på plastskivan. Hur plasten ska skäras beror på om du använder polykarbonat eller plexiglas. Se texten till vänster. TIPS: Låt skyddspapperet sitta kvar så länge som möjligt för att skydda plasten.
Du måste runda av fönstren i hörnen så att de passar till de urtag du har gjort i långsidorna. Du kan ev. använda en kapsyl från en läskedrycks-flaska som mall. Runda av med fil.
Kantgångjärnen (F) fästs på locket (D) med 3 mm maskinskruvar i lagom längd. På andra sidan fästs mutter och bricka. Kom ihåg att fästa gångjärnet i locket innan du förborrar för träskruvar i drivbänken för montering av gångjärnet.
Material
22 x 195 mm hyvlad furu:
• 2 sidor (A) à 640 mm
• 2 sidor (B) à 370 mm
6 mm vattenfast plywood:
• 1 botten (C), 620 x 356 mm
4 mm polykarbonat eller plexiglas:
• 1 lock (D), 384 x 640 mm
• 2 fönster (E) à 83 x 585 mm
Dessutom:
• 3 kantgångjärn (F) à 15 x 52 mm (mässing eller rostfria)
• Skruvar, 3,0 x 25 mm (rostfria), för montering av botten
• Skruvar, 3,0 x 15 mm (rostfria), för montering av lock och fönster
• Maskinskruv, Ø 3 mm, inkl. brickor för montering av gångjärn i locket
• Trälim
• Båtlack
• Silikonfogmassa
• Jiffykrukor eller -backar för växterna
• 5 plastfötter (G) eller plastkuddar
Specialverktyg
• Handöverfräs med kopierring, mall och diverse frässtål som sinkfräs, notfräs och falsfräs
Tidsförbrukning
Räkna med två korta arbetsdagar på 5-6 timmar.
Pris
C:a 1000 kr för material
Svårighetsgrad
Ett jobb i den svåra änden av skalan, men är du van att arbeta med handöverfräs så klarar du det.
Ritning
Så här sätts delarna ihop
När du snickrar delarna till drivbänken börjar du med de fyra sidorna (A och B). När de är klara limmas eller skruvas fönstren (E) av plexiglas fast innan bottnen (C) skruvas på. Till sist monteras locket (D) av D plexiglas med gångjärn. Locket vilar på små plastfötter (G).
