De små allround-kompressorerna kan enkelt pumpa gummibåtar, fotbollar och cykeldäck. Och de kan spraymåla möbler, blåsa rent verktyg och skjuta massor av spik i lister och socklar. Du ska dock inte ha för stora förhoppningar när det gäller slagborrar eller excenterslipar, för det mäktar inte den lilla kompressorn med.

Den lilla maskinen är lätt att flytta runt, och den kan gott stå arbetsklar vid arbetsbänken i verkstaden. Väljer du en modell med två snabbkopplingar, kan du använda blåspistolen på den ena medan du arbetar med något annat verktyg på den andra.

Sex bra nybörjarmaskiner

Vi har testat några av de populära 24-liters modellerna, och funnit deras styrkor och svagheter. Detta är instegsmaskiner som vanligtvis håller 200- 300 timmar. Det motsvarar omkring 10 år med regelbundet användande, och det räcker gott för de flesta.

VI HAR TESTAT DE HÄR 6 KOMPRESSORERNA:

  • STANLEY D250/10/24
  • BILTEMA OL 20-24
  • FERRUABRICO 8
  • NUAIR OM 195 24
  • METABO BASIC 250-24W
  • GÜDE 231/8/24

LADDA NED HELA ARTIKELN och se hur de sex kompressorerna klarade sig i vårt test.

VIKTIGA DETALJER NÄR DU VÄLJER KOMPRESSOR:

  • TRANSPORTGREPP: Det ska vara smidigt att flytta runt kompressorn.
  • TRYCKREGULATOR: Används för att ställa in arbetstrycket, och måste vara tillräckligt stor så du kan använda den.
  • SNABBKOPPLING: Testa snabbkopplingen till slangen och känn om den sitter ordentligt. Det är en fördel om det finns två kopplingar så att kan du arbeta med ett verktyg samtidigt som du blåser rent.
  • MANOMETER: Det bör finnas två manometrar, där den ena visar trycket i tanken, och den andra visar arbetstrycket. Det är nödvändigt när du pumpar däck till exempel, så att de inte sprängs.
  • STÖDBEN: Ska vara tillräckligt stabilt så att det inte går av.
  • DRÄNERINGSVENTIL: Det samlas kondens i en trycktank. Det ska släppas ut här, och det ska vara lätt. Testa i butiken.
  • HJUL: Kan skilja sig åt ordentligt, men stora gummihjul är att absolut att föredra.
  • HANDTAG: En utmärkt idé om du ska lyfta in kompressorn i bilen.
  • LUFTFILTER: Är ibland skyddat bakom en plastkåpa. Sitter det fritt är det risk för att det bryts av. Känn efter om plastkåpan/ filtret känns rejält.
  • SÄKERHETSVENTILEN:Är dold bak på denna kompressor, men du ska kolla så att den inte sitter så att den lätt kan skadas.