Bygg själv en dubbel carport med gott om plats

Denna multifunktionella carport kan det mesta! Om du har utrymmet har vi beskrivningen till den perfekta förvaringslösningen. Se hur du bygger den - steg för steg.

Svårighetsgrad
Tidsförbrukning
2-4 veckor.
Pris
Ca 100.000 kronor.

Intro

Carporten är för många ett oumbärligt utrymme som nästan alltid gärna hade fått vara bara liiite större.

Utrymmet mellan inne och ute är perfekt för alla de saker som du vill skydda från väder och vind men som egentligen inte hör hemma inomhus. Detta kan lätt resultera i att carporten fylls med så mycket prylar att bilen hamnar utanför.

Lösningen kan vara att rensa upp och prioritera carporten till förmån för bilen. En annan lösning är att bygga en gigantisk carport som är konstruerad för att rymma allt.

Detta är fallet här! Takstolarna som vilar på väggarnas hammarband och ett par solida nockbjälkar säkerställer hög takhöjd i konstruktionen.

Det gör att du kan ställa båten på ett släp på ena sidan och bilen på den andra - samtidigt som du får ett stort vindsutrymme för förvaring där alla andra saker kan stå torrt och tryggt.

LÄS OCKSÅ: Smart och billigt garage som byggsats

Övervåning med förråd

Carporten har här försetts med övervåning eller en vind och där finns massvis av plats för inredning av ett förråd. En annan fördel är att det är ståhöjd längs räcket i mitten.

För att utnyttja utrymmet på bästa sätt har vi lagt golv på hela övervåningen. Vi valde ett brädgolv, men det går precis lika bra med t.ex. notad och spontad plywood, som dessutom medverkar till stabiliseringen av byggnaden.

Det är förstås inte nödvändigt med ett räcke, men det känns lite tryggare när man lägger upp eller hämtar ner saker från förrådet.

För att komma upp till förrådet kan du använda en »lös» stege, men du kan även göra som vi: montera en fast stege av reglar, rör, rundstav eller liknande.

Med eller utan sula

Du kan uppföra byggnaden med eller utan sula. Carporten kan ju i princip ha gräs eller grus som »golv». Här har vi dock valt att gjuta en stor sula. Det är en fördel eftersom denna ser till att den tunga byggnaden inte sjunker liksom man slipper hjulspår, som lätt blir till stora vattenpölar när det regnar.

Oavsett vilken sula du väljer så skall yttermåtten vara 7 x 7 meter och sockeln bör vara cirka 20 cm över omgivande mark.

Sulan skall slutta ut från mitten så att att det inte samlas vatten på den.

Här har byggnaden uppförts som carport, men den kan även förses med slutna väggar och kompletteras med garageportar för att på så sätt bli kallgarage. Och vill man komplettera den ytterligare så isolerar man, drar in värme och får ett varmgarage.

Instruktion

01
Grund och väggar 5 Steg

Carportens grund består av en stor, solid betongplatta som gjutits på en bädd av småsten.

Syftet med stenarna är att förhindra fukt från att stiga upp i betongen underifrån.

Lösningen med en stor betongplatta kan verka överväldigande, men alternativet, som gjutna betongplintar och markbeläggning, kräver minst lika mycket grävning för att bli lika stabilt.

Fördelen med denna lösning är att när den väl är gjuten (och betongen är torr) kan du bygga från en helt plan yta.

1

Gör en stabil botten till betongplattan med ett 10-15 cm tjockt lager av t ex bergkross eller makadam. Det hindrar fukt från att tränga upp i betongplattan.

2

Här byggs en gjutform som begränsar betongen från att flyta ut. Formen måste förstärkas så att betongen inte flyttar på den. Betongplattan ska vara minst 10 cm tjock och armeras med 6 mm armeringsnät.

3

Bygg en sockel av lecablock när betongen går att gå på. Stenarna sätts med lim och här kan eventuella ojämnheter från gjutningen jämnas till så att sockeln blir helt vinkelrät.

4

Stommen till carporten byggs av tryckimpregnerade 95 x 95 mm stolpar (B) och 45 x 95 mm reglar (B1). Lägg syllpapp mellem sockel och syll, innan du fäster dem med spikplugg.

5

Räta först upp syllen (A). Om syllen är 100% horisontell är det mycket enklare att bygga stommen eftersom du kan kapa alla stående reglar lika långa. Rikta sedan in de stående stolparna och reglarna på syllen och placera ett vinkeljärn bredvid var och en av dem så att de enkelt kan lodas och skruvas fast. Därefter kan hammarbandet monteras innan du slutligen förstärker alltihop med vinddragband.

02
Nock, takstolar och bjälklag 7 Steg

När alla stolpar och reglar står lodrätt och är monterade ska takkonstruktionen byggas.

Här är det avgörande hur noggrann du har varit i den första delen av projektet. Eventuella skevheter från betongplattan och stommen kommer att fortplanta sig till takkonstruktionen.

Taket bärs upp av två nockbjälkar och stöds underifrån av fem kraftiga stolpar.

Halva vinden kommer att användas som förvaringsutrymme och därför måste bjälklaget vara starkt.

1

Mitt i carporten placeras fem bärande stolpar (F) som bultas fast i betongplattan. Mittstolparna måste vara starka och görs av två 45 x 195 mm reglar som skruvas ihop.

2

Mittstolparna (F) har bl a funktionen att de hjälper till att bära upp bjälklaget till vindsutrymmet. På vardera sidan av stolparna skruvas en bärlina fast som bjälklaget (G) i sin tur kan skruvas fast i.

3

Överst på de bärande mittstolparna (F) ska nockbjälkarna (E) bultas fast. De bildar underlag för takstolsbenen (D) och måste vägas så att de ligger i lod och i våg.

4

Uppe och nere, där takstolsbenen (D) möter hammarbandet, görs ett litet hack som gör så att de två delarna får bästa möjliga kontakt. Hacket bidrar också till att låsa konstruktionen.

5

I nocken vilar de motstående takstolsbenen (D) på var sin nockbjäke (E). De sågas diagonalt, så att de möts mellan de två nockbjälkarna, där de monteras ihop med hålplattor.

6

När du har sågat det första takstolsbenet (D) kan du testa om det passar på mitten och i den andra änden. Om inte, betyder det att du måste rikta upp stommen lite genom att flytta på den med snedsträvor. Takstolsbenen ska vara likadana och ska passa överallt.

7

Gör takfoten snörrak genom att slå ett streck med snörslån från gaveltakstol till gaveltakstol. Såga därefter av ändarna på takstolsbenen lodrätt. Takfoten är här ca 50 cm djup.

03
Råspont och läkt till taket 4 Steg

Takbeklädnaden blir i det här fallet takplåt, men i princip kan du välja vilken takbeklädnad som helst - det finns tillräckligt med lutning och styrka för det i den här konstruktionen.

Förfarandet här är att spika takbrädorna direkt på takstolarna.

Därefter läggs en undertaksduk i ett diffusionsöppet material som ser till att fukt inte samlas i takkonstruktionen.

1

Underlaget till takbeklädnaden består av råspont (J). De spikas fast med en spikpistol och går ganska snabbt att montera. Det är en god idé att montera takfotsbrädan först så att du har något att utgå ifrån. Du kan också använda så kallade råspontluckor.

2

Låt brädorna (J) vara så länge vid gavlarna så att de sticker ut över den sista takstolen (D). Det enklaste och mest exakta sättet att kapa dem är med en sänksåg till sist.

3

Takplåten kräver ett undertak. Här läggs en diffusionsöppen undertaksduk direkt på takbrädorna.

4

Tillverkaren av takplåten bestämmer läktavstånden, så du måste följa instruktionerna här. Rännkrokarna som bär upp hängrännan kan monteras direkt i takfotsbrädan (L).

04
Takbeklädnad och ytterpanel 7 Steg

Takplåtarna som används här är 37 x 134 cm och lätta att hantera.

Utmaningen med dessa små plåtar kan vara att hålla riktningen när man lägger dem. Det är därför nödvändigt att mäta och rikta in plåtarna innan de monteras.

Väggar och gavlar täcks med fjällpanel. I det här fallet går det extra snabbt att klä in carporten eftersom hela carporten är öppen, så det finns inget behov av att sätta upp vindspärr eller spikläkt innan brädorna monteras.

1

Takplåtarna kan köpas i många olika storlekar, men oavsett om det är långa eller korta plåtar är de ganska enkla att montera. De skruvas fast med skruvar som har ett litet tätningslock av plast som håller skruvhålet tätt. Det viktigaste när man monterar panelerna är förberedelserna. Rikta in plåtarna på läkten INNAN du börjar skruva. Annars kan det lätt bli sneda linjer som är svåra att rätta till när alla skruvar väl är på plats.

2

För att helt täcka in takstolsbenen tillverkas vindskivan av tre överlappande brädor och takfoten av två. Plåtar fångar upp vatten som kan hamna mellan vindskivan och takplåtarna.

3

Fasadpanelen är en enkel fjällpanel (C) som spikas fast direkt på de stående reglarna (B + B1). Ändträet i hörnen täcks med två stående brädor som skruvas ihop.

4

Gaveln som utgör förvaringsutrymmet på loftet täcks också med fjällpanel (C). Vindspärr har inte satts på någon av väggarna, eftersom det hela är öppet och därmed kan ventileras. Om carporten byggs igen och isoleras/kläs invändigt, så ska vindspärr och spikläkt monteras bakom ytterpanelen.

Vad är fjällpanel?

Fjällpanel är ett samlingsnamn för en liggande fasadpanel där brädorna överlappar varandra så att regnvatten leds bort på ett naturligt sätt.

De brädor som används här är sågade så att de är smala upptill och breda nedtill, men på grund av spåret överlappar de yttre 10 mm av brädans nederkant nästa bräda.

Fjällpanel kan också göras genom att helt enkelt låta hela brädor överlappa varandra.

Den profilerade fjällpanelen kan dock se mer elegant ut eftersom ytan blir slätare. Dessutom är brädorna lätta att montera och det är också ett rimligt val när det gäller pris.

BRÄDAN
Brädan är här sågad så att den har profilen av en rätvinklig triangel. Det innebär att baksidan och botten är vinkelräta, medan framsidan lutar. Spåret i nederkant ser till att brädorna överlappar varandra så att panelen blir helt tät - samtidigt som det underlättar monteringen.

MONTERING
Fasaden ska ventileras så att träet kan torka - antingen med hjälp av spikläkt eller med en öppen konstruktion som visas här. Monteringen sker med en spik/skruv i varje regel (med max 60 cm mellanrum). Håll ett minsta avstånd på 2,5 cm från brädans underkant och 5 cm från ändträet.

AVSLUTNINGAR
Panelens ändträ ska täckas. Det kan du göra genom att sätta en list i hörnen som sätts så långt ut att den täcker ändträet på panelen. Det kan också göras med två brädor som skruvas ihop enligt bilden här.

Material

Bottenplatta och sockel:

  • Ca 5 m3 småsten som underlag för gjutning
  • 10 st 6 mm armeringsnät, ca 2,15 x 2,50 m
  • 15 st Ø 10 mm gängstänger à 30 cm, inkl. brickor och muttrar, för att fästa syllen

Sidor:

  • 13 st 95 x 95 mm stolpar à 3,6 m (A + A1)
  • 13 st 95 x 95 mm stolpar à 2,4 m till stomme (B)
  • 11 st 45 x 95 mm reglar à 2,4 m till stomme (B1)
  • Ca 60 m2 25 x 125 mm fjällpanel (C)

Takkonstruktion:

  • 22 st 45 x 195 mm reglar à 5,1 m till takstolsben (D)
  • 4 st 45 x 195 mm reglar à 4,5 m til nockbjälkar (E)
  • 10 st 45 x 195 mm reglar à 4,9 m till mittstolpar (F)
  • 14 st 45 x 195 mm reglar à 3,8 m till bjälklag (G)
  • 70 st 25 x 125 mm råspont à 3,5 m till golv på loftet (H)
  • Ca 85 m2 25 x 125 mm råspont till undertak (J)
  • Ca 85 m2 diffusionsöppen undertaksduk
  • 22 st 25 x 50 mm ströläkt à 5,1 m
  • Ca 60 st 38 x 73 mm bärläkt
  • Ca 85 m2 takplåt, inkl. nockplåtar och andra plåtar
  • 14 m hängränna
  • 24 rännkrokar till hängränna
  • 2 stuprör à 2,4 m
  • 14 m fotplåt
  • Ca 90 m 25 x 120 mm brädor till vindskivor (K) och takfot (L)

Dessutom:

  • 45 mm balkskor, invändig
  • Förstärkta vinkelbeslag
  • Hålbeslag
  • 5 x 90, 5 x 100, 5 x 120 mm skruv
  • 5 x 40 mm ankarskruv
  • 7,5 x 152 mm pluggspik
  • Vindstrappa
  • Lim till lecablock

Tidsförbrukning

2-4 veckor.

Pris

Ca 100.000 kronor.

Svårighetsgrad

Konstruktionen är ganska enkel och okomplicerad. Precision vid gjutning av grunden är avgörande.

Välj andra material till din carport

Här är carportens sidor klädda med fjällpanel och taket är plåttäckt med ett undertak av råspont. I Materialguiden kan du få inspiration till vilka andra material du kan använda för att bygga den.

Ritning

3D-modell

Video

Montering av vinkelbeslag

Vänd beslaget rätt och gör fogen optimalt stark

Video

TIPS: Sätt upp långa brädor - ensam

Video

Så här använder du skruvdragaren

I den här videon lär du dig allt om det mest populära gör-det-själv-verktyget. Förutom att skruva i skruvar och borra hål i många olika material, finns det massor av tillbehör som gör att du kan borra stora hål, skruva i franska skruv och spänna muttrar, försänka skruvar, slipa, polera och mycket mer.

Video

Så här använder du kap-/gersågen

I den här videon kan du se hur du ställer in och använder sågen, så att du kan använda den fullt ut. Kapsågen är genialisk när du ska såga många likadana korta snitt tvärs över brädor och reglar. Du kan både såga raka, gerade och vinklade snitt i bl a trä, metall, fibercement och laminat – rakt igenom eller exakt så djupt som du vill.

Video

Tidningsartikel

Ladda ner artiklen i PDF-format, så som den ursprungligen såg ut i tidningen Gör Det Själv.