Lär känna din motorsåg
1. KONTROLLERA KEDJESPÄNNINGEN Kedjan ska vara så pass spänd att du inte kan dra den ur spåret på svärdet. Men den ska inte sitta hårdare än att den löper fritt längs med svärdet.
2. KONTROLLERA GASSPÄRR/REGLAGE Låsknappen (gasspärren) ovanpå handtaget trycks ner. Om det gör att startknappen (gasreglaget) blockeras fungerar det som det ska.
3. KONTROLLERA KEDJEFÅNGAREN Kedjefångaren är den lilla krok, som sitter på sågen – precis under kedjan. Den fångar kedjan om kroken går av. Kedjefångaren ska sitta fast och vara intakt.
Service och underhåll
1. Motorkåpan tas av. Därefter rengörs kylflänsarna från sågspån och annan smuts. Använd ex. en skruvmejsel för att komma åt mellan flänsarna.
2. Motorn ska borstas ren med jämna mellanrum. En mjuk pensel är idealisk till att borsta bort trädamm från alla skrymslen och vrår i motorn.
3. Tändstiftet skruvas ut, så man kan se om elektroder och porslin är helt intakt, utan avlagringar och missfärgningar. Är så inte fallet bör det bytas ut.
Slipning av kedja
1. Spänn fast sågen i ett skruvstycke, och montera en slipmall som ser till att vinkeln blir rätt. Tänderna slipas från båda sidor. Börja med den ena riktningen först.
Förbered inför vinterförvaring
1. Gammal bensin kan orsaka startproblem, så den måste tömmas ut. Låt sedan sågen köra tills den stannar. På det sättet säkrar du att förgasaren är tom, så membranen inte klibbar ihop.
2. Till skillnad mot bensin blir mineralolja inte för gammal. Här är det en fördel att fylla på olja, så sågen är redo inför nästa säsong. Vegetabilisk olja kan dock härskna och bör tömmas ut.