Byt ut kontakten
Om släpets belysning är skakig eller inte fungerar alls, ska du kolla kontakten som kopplar ihop släpet med bilen.
Felen kan bero både på att sladdarna har belastats för mycket och att polerna har ärgat igen. I båda fallen kommer en ny kontakt att lösa problemet.
Klipp av sladdarna på den gamla kontakten, men låt ändarna sitta kvar, så att du kan kopiera kopplingen om en stund.
Nu är kontakten färdig att kopieras. Du ska sätta i sladdarna i samma ordning som på den gamla kontakten.
Sätt sladdarna på plats i respektive kontakt och spänn åt skruvarna en efter en. Kolla så att du följer ”kopplingsschemat” från den gamla kontakten.
Lägg kontakten på plats i den ena halvan av plastdosan. Den ska passa ner i ett ”hack”. De färgade sladdarna får inte vara så långa att de sticker ut från plastdosan.
Nya stroppar till presenning
Om ditt släp har flera år på nacken, kommer du förr eller senare att behöva byta de stroppar som håller presenningen på plats. Stropparna både slits av väder och vind och belastas hårt.
För stropparna genom hålen i presenningen. Den ska in genom ett hål, ut genom nästa osv. Dra ner stropparna och spänn dem runt knopparna på lämmen.
Byt ett sprucket lyktglas
Skadade lyktor måste fixas med detsamma. Du kan lätt få böter om du t ex kör runt med en synlig blinkerslampa, som blinkar vitt istället för gult. Lyckligtvis har glasen nästan alltid standardstorlekar.
Lägg in en ny bottenmatta
Ibland är bottenskivan på släpet så utsliten att den måste bytas ut mot en ny, men om botten bara är sliten kan du istället lägga på en ny halksäker bottenmatta.
Skär till bottenmattan. Med en hobbykniv och ett långt vattenpass eller en rak bräda är det enkelt.
Lägg mattan på plats. Om det behövs kan du anpassa den runt eventuella krokar eller liknande på släpets botten.
Byt ett trasigt lämlås
Lämlåsen är de beslag som håller baklämmen stängd. Med åren kan de bli så slitna att de slutar fungera. Som tur är kan du byta ut dem mot nya.
Lämlåset har gett upp. Förutom att en nit har släppt, har det även blivit slappt och sitter dåligt.
Markera för det nya lämlåset. Den nya modellen är kraftigare och ska fästas på ett annat sätt. Håll ihop de båda delarna, så som visas här, när du markerar. Det är viktigt, att lämlåset är stängt.
Borra ut för de nya bultarna till mothållet. Mät eller läs på bultarnas tjocklek och använd ett metallborr som har samma diameter.
Fäst mothållet med de medföljande bultarna. Här håller två rejäla bultar med muttrar beslaget på plats.
Sätt nya reflexer där bak
Bak på släpet sitter två lagstadgade trekantiga reflexer. De kan naturligtvis också gå sönder – och därför kan de också bytas ut mot nya.
Skruva av den gamla reflexen. Här sitter den fast med bultar som går genom släpets chassi och spänns fast från baksidan.
Här sätts två rör på bultarna. På det här släpet är montagehålen större än bultarna. Reflexer finns i många varianter, så ta med den gamla reflexen eller släpet till butiken när du ska köpa nytt.
Byt ut en avbruten knopp till stropparna
Det är en liten grej men riktigt irriterande när en av fästknopparna till presenningen bryts av. Det gör det svårt att spänna fast presenningen runt släpet. En påse med nya knoppar kostar inte så mycket.
Ta bort den gamla skruven. Här måste vi borra ut den, eftersom den har brutits av så att spåret är borta.
En ny presenningsknopp är redo. Förutom själva plastknoppen behöver du en bult, en mutter och en spännbricka.
Sätt på en ny kulkoppling
Kulkopplingen, som håller fast släpet i bilens dragkrok, kan naturligtvis också bli sliten, och det kan vara farligt.
Kolla de siffror som är trycka på din gamla koppling, eller ange släpets registrerings- eller chassinummer, så kan du hitta en ny koppling som passar.
Den gamla kulkopplingen är rostig och väldigt besvärlig att låsa ordentligt. Det kan skapa farliga situationer, så den måste bytas ut.
Skruva av bultarna. Det kan krävas lite extra krafter eller lite 5-56 för att lossa de gamla bultarna.
Sätt på ett nytt stödhjul
Vissa släpvagnar levereras utan det främre stödhjulet. Lyckligtvis är i stort sett alla släp förberedda för att det kan sättas på ett stödhjul. Och om hjulet går sönder, är det lätt att byta ut det.
Den första bulten spänns fast med en spärrnyckel. En skiftnyckel fungerar som mothåll på baksidan.