Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Byt hjullager på din släpvagn

Spara artikel Du måste vara inloggad för att kunna spara artiklar

Sicksackar släpet nervöst från sida till sida i backspegeln när du kör grovsoporna till tippen, så är det troligtvis hjullagren som har gett med sig. Skynda dig att byta ut dem innan hjulen bryts av!

Svårighetsgrad
Tidsförbrukning
4 timmer
Pris
700 kronor
Byt hjullager på din släpkärra

Intro

Det är svårt att missa när hjullagren på personbilen går sönder. För då börjar det väsnas högt och irriterande i hela hytten – ju mer förstörda lagren blir, desto värre blir oljudet. Däremot kan det vara svårt att upptäcka när hjullagren i släpvagnen går sönder. Därför bör du undersöka dem med jämna mellanrum.

Det enklaste sättet att kolla upp hjullagren i släpvagnen är att lyfta upp släpet med en domkraft och försöka dra hjulen från sida till sida. Ett friskt hjullager ger inte efter en millimeter, så om du kan rubba hjulet fram och tillbaka beror det just på att hjullagret har gått sönder.

Konsekvensen av att köra med ett defekt hjullager blir att hjulet och hjulnavet till sist bryts av – och om det händer när du är ute och kör på vägen kan det sluta riktigt illa.

Hjullager till släpvagn

Ett nytt hjullager kan köpas på många olika ställen, både på byggvaruhus och på internet. Men du måste förstås veta vilken sorts hjullager och vilken storlek som passar till just din släpvagn.

Och kan du inte ta reda på det själv kan du alltid peta loss hjullagren från släpvagnen, dra av navet och ta med det till närmaste återförsäljare. Köper du ett nytt hjullager hos en mekaniker kanske du har tur och han trycker det på plats åt dig. Därför är det en bra idé att ta med hela hjulnavet (hjulnavet är det man skruvar fast fälgarna på).

Pris på hjullager till husvagn

Hur mycket ett nytt hjullager till din släpvagn kostar beror förstås på vilken typ det handlar om. Men väljer du att köpa ett vattentätt lager med mutter och låsring går det att hitta från 150 kronor och uppåt (beroende på typ och storlek).

I artikeln på den här sidan kan du se hur man byter hjullager på en släpvagn. Vi börjar från början med att visa hur du får loss hjulet från släpet och drar loss det motsträviga hjullagret. Du kan även läsa om vad du ska vara uppmärksam på när du monterar hjulet igen och hur du säkerställer att det nya hjullagret inte går sönder det ska tryckas på plats igen.

Instruktion

Byt hjullager på din släpkärra

Låst innehåll

logga in eller köp åtkomst för att läsa detta avsnitt

1

Använd fälgkors eller hjulnyckel i rätt storlek för att lossa hjulmuttrarna. Lossa dem endast ett halvt varv och hissa sedan upp släpet med hjälp av domkraft. Släpet bör vila på bockar medan du arbetar.

2

Ta bort navkapseln. Det gör du genom att hålla en skruvmejsel mot kanten på kapseln och sedan slå försiktigt utåt på mejseln. Slå endast en gång och vrid navet en bit. Slå en gång till - till slut lossnar kapseln.

3

Om navet är fullt av fett torkar du bort detta med en trasa så att muttern blir ren och så att du kan se sprinten i navet. Denna låser muttern och tas lättast bort med tång.

4

Leta reda på en nyckel som passar (i regel 24 mm) och lossa nu muttern. Ta därefter bort den helt tillsammans med bakomliggande bricka. För att få fatt i brickan behöver du en smal skruvmejsel.

5

Dra loss navet från spindeln och ta bort packboxen på baksidan med en skruvmejsel. Slå ut lagren med hammare och dorn och rengör navet. Det gamla smörjfettet får inte användas till det nya hjullagret.

6

Smörj sidorna i det nya lagret med lagerfett och snurra runt den invändiga delen av lagret till du ser att fettet har fördelat sig och att lagret snurrar lätt. Fyll mera fett längs sidorna innan lagret monteras.

7

Spänn fast navet i ett skruvstycke och knacka försiktigt i lagret med hammare och slagkloss. Se bara till att lagret hålls rakt. Den sista biten slås lagret ner med hammare och dorn, som hålls mot kanten.

8

Lägg på lite fett på packboxens invändiga sida (det är lättast med pensel) och pressa ner packboxen i navet. Om det är svårt att få den på plats så kan du kancka lätt på den med hammare och slagkloss.

9

Nu när du ändå har plockat isär navet bör du passa på att smörja gängorna till hjulbultarna med kopparfett. Pensla rikligt och torka bort överflödigt fett. Då blir det lättare att lossa hjulbultarna nästa gång.

10

Skjut in navet på spindeln på släpet. Se till att det kommer på plats. Du skall trycka in navet så långt att du ser gängorna. Fördela nu en ordentlig klick lagerfett i navet med en pensel.

11

Skjut in brickan över spindeln och dra åt muttern med passande nyckel. Lossa muttern lite grann så att du kan trycka in sprinten i den första skåran i muttern. Lås sprinten genom att vrida ut ett av benen.

12

Knacka fast navkapseln med hammare. Gör det försiktigt eller använd slagkloss. Montera hjulet och hjulbultarna som dras åt först när alla sitter i. Börja med nr 1, fortsätt med nr 3, nummer 2 och nummer 4.

Material

Till lagren och två hjul:
• Nya lager bestående av 2 utvändiga och 2 invändiga lager (det är skillnad i storlek på dem – det invändiga är i regel större än det utvändiga)
• 2 packboxar
• 2 muttrar
• 2 sprintar
• Ev. 2 nya navkapslar

Tidsförbrukning

4 timmar

Pris

Cirka 700 kronor

Tips & Tricks

Tidningsartikel

Ladda ner tidningsartikeln

Ladda ner artiklen i PDF-format, så som den ursprungligen såg ut i tidningen Gör Det Själv.

Skapa Profil

purchase.course_name_message

Skapa Profil
Du ska skriva in ditt förnamn
Skriv in ditt efternamn
Ogiltig e-postadress
Ditt lösenord ska bestå av minst 6 tecken
Visa
signup.credentials_form.terms_error
Logga in
Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa
Tillbaka