Intro
Instruktion
01
Skenorna till vagnen med cyklar
5
Steg
Skenorna leder vagnen säkert in och ut ur garaget. Jag har byggt den lilla anordningen av jatoba-terrassbrädor till sliprarna och med spår av ett par kraftiga aluminiumvinklar.
De 145 mm breda brädorna kapas i längden, så att slipersen blir 7 cm bred och inte för klumpig.
Två av sliprarna är längre än de övriga, så att de kan hålla ihop garagets sidor vid öppningen och den stängda gaveln. Det hjälper till att säkra att delarna inte kan tas isär så lätt om någon vill bryta sig in.
Terrassbrädorna delas på längden i mittlinjen med en cirkelsåg och sågas upp till sliprar (T) och styrklossar (U).
Styrklossarna (U), som ska hålla skenorna, sågas ut och förborras. Det borras två hål i varje, och som vanligt går det lättare om du gör en liten mall (X) att borra genom. Alla hål ska försänkas.
Sliprarna (T) förses med två styr klossar var (U). Skenorna (V) ska skruvas in i träklossarna, inte ner i sliprarna.
Skenorna (V) sågas ut. Vinkelprofilen som mäter 40 x 40 mm och är av 4 mm aluminium, sågas upp till två skenor på 4 m. vardera. Snittet rundas av med en fil.
02
Garaget som vagnen körs in i
10
Steg
Garagets fasta del bygger jag upp över tre ramar, en till gaveln och två till sidorna. Ramarna byggs ihop av 45 x 45 mm hyvlade lister med runda kanter – de kallas reglar på brädgården – med tryckimpregnerade 95 x 45 mm reglar, där de är i kontakt med marken.
En enkel plywoodskiva räcker till taket, men det blir inte särsklit mycket kvar. Den skyddas med takpapp och aluminiumbeslag. Det är lite av ett pussel, där du måste se till att vattnet alltid kan föras vidare ned.
Såga ut alla reglar till ramarna, och såga ut för bladfogningar i hörnena. Vinkeln på taket är cirka 7 grader.
Ramarna byggs var för sig med skruvar och evt. lim. Jag försäkrar mig om att delarna ligger exakt i förhållande till varandra genom att spänna upp dem på en skiva.
Skruva ihop hörnena, när alla 4 sidor är utsågade de passar ihop. En bit vinkeljärn förstärker sammanfogningen.
Kompositbrädorna monteras. Skruva först fast den yttersta brädan i varje sida, så att den sticker ut 55 mm från ramen, och beräkna sedan avståndet mellan brädorna för att sätta panel. Överlappa minst 2,5 cm.
Brädorna fästs så att de sticker ut en liten bit från ramen och kapa till sist med en sänksåg på skena. Använd en billig klinga och såga utomhus med andningsmask. Dammet sopas sedan av.
De inklädda sidorna fästs med 5 x 80 mm skruvar. Det förborras i slutstycket. Framtill sammanfogas garaget tillfälligt med en bräda i toppen och en i botten.
Kolla att alla garagets hörnen är vinkelräta genom att mäta bägge diagonalerna. Är de två måtten lika långa är huset i vinkel.
Takskivan (J) sågas ut och görs fast i väggarna. Taket förstärks halvvägs och i kanten med reglar (G och H), som skruvas från ovansidan. Överkanten på den främre förstärkningen (H) sågas snett av i 7 grader.
Intäckningarna spikas fast i kanten. Först spikas takfoten fast, och sedan vindskivorna på de andra sidorna. Använd korta galvaniserade pappspik. Hörnena klipps till med en plåtsax och viks på plats
03
Vagnen för cyklarna byggs
8
Steg
Vagnen som kör på skenorna in och ut ur garaget byggs så att den är lätt att komma åt, även när den är utdragen. Plywoodskivans botten täcker jag med en platsmatta, innan delarna sätts ihop. Både gaveln och sidan målas innan vagnen monteras.
Fronten klär jag precis som garaget med komposit brädor. Här får jag skära till ett par brädor i sidorna för att få sakerna att gå ihop. De smala styckena monteras i sidorna och ovanpå borstlisten i hela dörrens höjd.
Hjulen skruvas fast på botten (K), så att de sitter 2 cm från kanten och 12 cm från sidan. Sista måttet rättas efter avståndet mellan skenorna (T). Förborra för de rostfria skruvarna. Deras spetsar kapas ovanifrån.
När hjulen är på, ska botten naturligtvis testas. Hjulen ska köra mitt på skenorna. Vagnen ska precis nudda borsten.
Bottenplattan (K) täcks med en plastmatta. Gör först fast mattan längs den ena långsidan med häftpistol. Sträck ut den på ovansidan, och häfta fast de andra sidorna.
Väggen (L) och gaveln (M) kapas, rundas och målas. Det är betydligt enklare att komma åt att måla nu.
Ramen till den klädda gaveln monteras och skruvas fast i botten underifrån. Först fixeras den med tvingar. Förborra, och gör fast med 4 skruv, 4,5 x 60 mm.
Väggen (L) skruvas på med 4,5 x 50 mm skruv. Innan gaveln (M) skruvas på borrar jag en rad 3 mm hål i undervagnen 10 mm från kanten för skruvarna.
Gaveln (M) görs fast. Väggen (L) hålls i vinkel med en bit maskeringstejp, medan jag tar det sista måttet för tillpassningen av det 35 cm breda ändstycket. Gaveln (M) kortas av och skruvas fast i väggen (L).
04
Vagnen byggs och ställs in i garaget
7
Steg
Vagnen konstruerar du helt efter dina egna behov. Jag bygger den för cyklar och cykeltillbehör så som hjälmar, pumpar och lampor. Kanske har du större behov av en plats för barnvagnen, eller kanske är det dina trädgårdsverktyg som du gärna vill kunna förvara torrt och bakom lås och bom.
Låshandtaget är till för en carport och godkänt som ett säkert lås enligt de flesta hemförsäkringar.
Precis mitt i dörren borras hål för ett carportbeslag. Hålet är 25 mm i diameter, och det finaste hålet får du med en hålsåg.
På baksidan görs carportbeslaget fast med försänkta bultar och specialskenor, som ger låskolven möjlighet att röra sig fritt fram och tillbaka.
Jag stabiliserar vagnen med en vinkel, en standard hyllkonsol från t.ex. Biltema. Om du konstruerar din vagn annorlunda har du kanske ingen användning för den.
Mellan vagnens ändstycken sätter jag en lång järnstång i ett par träklossar. Mot dem kan cyklarna lutas utan att repas med skumgummi runt järnstången.
Hela härligheten kan snabbt demonteras och monteras igen. Det är lättast att börja med skenan när garaget ska monteras.
Material
Garaget
45 x 45 mm reglar:
- 4 korta hörn (A) à 114 cm
- 2 långa hörn (B) à 140 cm
- 2 övre lister (C) à 222 cm
- 2 mellanlister (D) à 211 cm
- 3 gavellister (G) à 104 cm
- 1 gavellist (G1), 95 cm
45 x 95 mm tryckimp. reglar:
- 2 bottenlister (E) à 220 cm
- 1 gavellist (F), 104 cm
- 1 takfront (H), 104 cm
18 mm takplywood:
- Diagonal stag (N) à 40 x 16 cm
- Tak (J), 119 x 229 cm
I övrigt:
- 250 svarta fasadskruvar
- 16 stk. 19 mm kompositbrädor, 360 cm långa
- 1 rulle takpapp (Topsafe, 1 x 7 m) med lim och spik
- 2 borstlist med 1,5 cm borst à 139 cm
- 2 takfötter à 1 m
- 7 vindskivor à 1 m
Vagnen
45 x 45 mm reglar:
- 2 sidor (P) à 116,5 cm
- Topp/botten (R), 101,5 cm
- 1 tvärstag (S), 92,5 cm
21 mm plywood:
- 1 botten (K), 210,5 x 101 cm
18 mm plywood:
- 1 vägg (L), 83 x 210,5 cm
- 1 gavel (M), 135 x 35 cm
I övrigt:
- Golv av grå filt
- Kantförstärkning, m (rest från skena)
- 6 hjul
- Konsol
- Krokar, galvaniserat rör, klossar, rörisolering o.dyl. till inredning av vagnen
- Låsbeslag till garageport
- Låshandtag
Spåren
21 x 145 mm terrassbrädor i jatoba:
- 8 slipers (T) à 96 cm
- 2 slipers (T1) à 104 cm
- 20 styrklossar (U) à 5 cm
I övrigt:
- 2 skenor (V) à 4 m (40 x 40 mm aluvinkel)
Tidsförbrukning
En vecka.
Pris
Priset är ca. 10.000 kr. Du kan spara upp till 2.000 kr. genom att klä garaget med plywood istället för kompositbrädor.
Svårighetsgrad
De enskilda momenten är ganska enkla, men de är många. Och så förutsätter anvisningen att du har god erfarenhet och t.ex. själv väljer lämpliga skruvar och liknande.
Ritning
3D-modell
Cykelskjul