Intro
Instruktion
01
Förarbetet avgör allt
6
Steg
Innan du börjar lägga markrännan, måste du avlägsna några stenar, så att det finns plats. I vårt fall är det lagom med tre rader sten. När stenarna är borta, skrapar du bort avjämningslagret och lägger i en spann, innan du gräver vidare. Avjämningslagret ska du nämligen använda när du ska lägga stenarna på plats igen.
Montera rännan till rätt längd, och tryck fast rännändarna. Botten är på flera ställen förberedd för en avrinning, så du behöver bara slå ut en rund skiva med en hammare och trycka fast det medföljande utloppet.
Utloppet som trycks fast på rännans undersida, passar ett 100 mm-avloppsrör.
Sätt upp ett snöre mitt i den utgrävda rännan, så att du har något att sikta efter när rännan ska läggas på plats.
Snöret ska flukta med ovansidan av omgivande beläggning.
Lägg betong i rännan och runt avloppet som avrinningen ska placeras i. Betongen jämnas till ca 8 cm under beläggningens ovansida. Betongen blandas av en del cement, tre delar betonggrus och lite vatten.
Betongen ska vara så “torr” att du kan trycka ihop den till en fast boll.
Den monterade rännan trycks ner i betongen. Den ska tryckas så långt ner att gallret ligger 3-5 mm under snöret.
Fyll upp med avjämningsgrus runt om rännan, när betongen har stelnat. Jämna till sättsanden så att stenarna sticker upp 3-4 mm när de lagts på plats.
Lägg gallret på plats, när du har packat stenarna lite. När du börjar använda uppfarten, sjunker stenarna ihop de sista två mm, så att de ligger i nivå med beläggningen runtomkring. Sedan är det bara att parkera bilen på den härligt torra uppfarten.
Genom att placera gallret 3-5 mm lägre än beläggningen, skonas den från mycket tryck.