1. Vad betyder akku, när man pratar om en akku-borrmaskin?
2. Ska jag välja batteri eller sladd?
3. Vad är skillnaden mellan en borrmaskin och en skruvdragare?
4. Ska jag köpa med eller utan slagfunktion?
5. Ska den ha 12 eller 18 volt?
Dagens batterier är oftast dyrare än själva maskinen. Så det kan finnas pengar att spara på att välja en maskin med det lite mindre batteriet på 12 volt. Många av de små 12-voltsmaskinerna är lika kraftfulla som de större på 18 volt var för bara några år sedan. Väljer du en med ett moment på omkring 30 newtonmeter (Nm) eller mer, klarar du det mesta.
6. Vad är Newtonmeter?
Skruvdragarens vridmoment mäts i Newtonmeter. Det motsvarar den kraft, mätt i Newton, som krävs för att trycka ned änden av en stång 1 meter. En vikt på 1 kilo motsvarar 9,8 Newton. Hänger man en vikt på 1 kg i änden av en stång på 1 meter, är vridmomentet därför 9,8 Nm.
Ett vridmoment på 30 Nm motsvarar att vikten i änden av den 1 meter långa stången väger drygt 3 kg. Använder man istället en skiftnyckel som är 20 cm lång, måste vikten vara drygt 15 kg.
7. Vad är en borrhammare?
8. Vad är Amperetimmar?
9. Hur många amperetimmar behöver jag?
10. Vad betyder de små dioderna på batterierna?
11. Varför heter vissa batterier High Energy, ProCore, LiHD och liknande?
Tidigare var alla batteriet uppbyggda av liknande battericeller. Det betydde att 4 Ah hos den ena leverantören i stort sett var det samma som 4 Ah hos den andra. På senare år har det dykt upp batterier med kraftfullare celler. I vårt eget test var en borrskruvdragare från Bosch cirka 5-8 % snabbare och cirka en tredjedel mer uthållig, när den använde deras nya ProCore-batteri på 4 Ah jämfört med deras vanliga batteri på 5 Ah. Metabos nya LiHD-batteri på 4 Ah är kraftfullare, 100 gram lättare och betydligt mindre än deras tidigare Li-Ion-batteri på 4 Ah.
12. Vad betyder det att en motor är kolborstfri?
De nyaste och mest avancerade maskinerna har för det mesta en kolborstfri motor. Här använder man en teknik som har gjort det möjligt att minska friktionen inne i motorn genom att ta bort några kolborstar. På så sätt blir motorn omkring 25 % mer effektiv, den alstrar mindre värme och den har längre livslängd.
I en gammeldags motor med kolborstar sitter elektromagneterna på den roterande axeln i mitten och följer med runt. Borstarna används för att skapa kontakt mellan batteriet och den roterande axeln.
I en modern, kolborstfri motor sitter elektromagneterna istället på kåpan utanför den roterande axeln. Därmed minskar friktionen betydligt, eftersom det inte blir någon fysisk kontakt med axeln inne i motorn.