Använd ett gratis 3D-ritprogram och få perfekt resultat!

Här får du en grundkurs i att rita skalenliga ritningar i 3D-ritprogrammet SketchUp, som är gratis. Vi visar, steg för steg, hur du bygger ett enkelt altantak, och enligt samma teknik kan du rita ditt nästa kök, förråd, trädäck, innervägg och så vidare. Bara fantasin sätter gränser.

Svårighetsgrad
Tidsförbrukning
1 dag
Pris
Gratis

Intro

Rita ditt nästa projekt i ett enkelt ritprogram innan du bygger. När du väl har gjort en 3D-ritning, kan du vara säker på att alla stolpar, brädor och skivor passar ihop perfekt i verkligheten.

Och när du kan rita en enkel byggnad, som den vi lär ut här, får du de grundläggande färdigheterna för att själv kunna bygga vilket annat projekt som helst som är relevant för dig, t ex ett förråd, ett kök, ett trädäck, en innervägg i vardagsrummet och så vidare.

Gratis ritprogram – som är lätt att använda

Det finns en mängd dyra ritprogram i 3D att välja bland och några är orimligt svåra att använda sig av. Vi har här valt ett gratis ritprogram, SketchUp Make, som är enkelt och som lätt kan laddas hem.

Du installerar det snabbt och med hjälp av vår lilla guide kan du sätta igång i stort sett genast. Öva dig genom att följa våra anvisningar när du ritar boden i denna artikel. Då får du en bra uppfattning om vad de olika verktygen kan användas till – innan du sätter igång med något av dina egna byggprojekt.

ALLT det här lär du dig här

Vi börjar med att guida dig genom användarregistreringen (som också är gratis).

Därefter visar vi hur du ritar olika dimensioner på stolpar och brädor, och färglägger dem, innan du till sist sätter ihop dem till din första konstruktion, en enkel pergola.

Slutligen lär du dig hur du bygger med avancerade detaljer som överhängande bågar och avfasade stolpar.

Lycka till!

Kapitel i den här beskrivningen

  • Överblick över SketchUp
  • Registrera dig som användare
  • Rita byggnadsmaterialen
  • Ge materialenen färg
  • Sätt ihop konstruktionen
  • Placering av spärrar
  • Rita runda former
  • Gör hack i stolparna
  • 5 saker som du måste veta

Överblick över sketchup

Hitta i SketchUp

Det finns massor av verktyg och funktioner i ritningsprogrammet SketchUp. Men de är lyckligtvis grupperade, så att de går lätt att hitta bland dem.

I det vänstra verktygsblocket hittar du alla ritredskap och verktyg för att navigera runt i den tredimensionella världen.

I det högra verktygsblocket finns också en massa olika verktyg, inklusive överblicks-och efterbehandlingsverktyg.

Här förklarar vi alla verktygen i det vänstra verktygsblocket, medan funktionerna i det högra blocket kommer att beskrivas efterhand som vi använder dem.

KOM IHÅG att du kan klicka/trycka på översikten för att se den i sin helhet. Inne i själva översikten kan du zooma ännu närmare med ett dubbelklick eller -tryck, så att du tydligt kan se alla små verktyg och detaljer.

Överblick över det gratis 3D-ritprogrammet SketchUp

Instruktion

01
Registrera dig som användare 4 Steg

För att lära dig att rita 3D i SketchUp behöver duen vanlig stationär eller bärbar dator som är ansluten till internet.

Har du tänkt arbeta med 3D från en bärbar dator vill vi klart reommendera att du använder en vanlig mus. Bärbara datorers inbyggda musplattor kan vara helt omöjliga att arbeta med.

Dessutom ska du registrera dig som användare hos Trimble, företaget bakom SketchUp.

KOM IHÅG att du alltid kan klicka/trycka på steg-bilderna för att se dem i en större storlek (hur du t ex kan se de små siffrorna och andra relevanta detaljer).

Så här registrerar du dig som användare av Sketchup 1

Öppna en webbläsare på din dator, gå till hemsidan www.sketchup.com och klicka på Try SketchUp (1).

Så här registrerar du dig som användare i ritprogrammet 2

Klicka på For Personal Projects (2) och välj Start Modeling (3).

Du ska använda din emailadress när du registrerar dig i ritprogrammet SketchUp 3

Skriv in din e-mailadress (4) och klicka på Next. När systemet upptäcker att du inte redan är registrerad som användare, blir du erbjuden att registrera dig.

När du har registrerat dig hos SketchUp får du ett mail med aktiveringskod 4

Skriv in ditt namn och ett lösenord som du vill använda, klicka i rutan (5) och på Create new account (6). Nu får du ett e-mail med en aktiveringsknapp som du ska klicka på.

02
Grundläggande navigation 6 Steg

För att kunna rita i tre dimensioner måste du kunna flytta kameran fritt runt i ritningsprogrammet. Grundläggande sett har du tre alternativ; Orbit, Pan och Zoom, och när du väl har arbetat med de här tre funktionerna i några minuter blir det betydligt enklare.

En bra träning är att logga in i ritprogrammet, starta ett nytt projekt och sedan bara leka genom att flytta kameravinkeln runt om “pappfiguren” Helen (SketchUp-personen) som alltid är en del av ett nystartat projekt.

KOM IHÅG att du alltid kan klicka/trycka på steg-bilderna för att se dem i en större storlek (hur du t ex kan se de små siffrorna och andra relevanta detaljer).

Logga in i det gratis ritprogrammet SketchUp 1

Logga in i SketchUp på app. sketchup.com, välj Create New och klick på Simple Template - Millimeters (1). Nu öppnas ett nytt projekt.

Markera pappfiguren med ett klick 2

Markera pappfiguren med ett klick (2), tryck på Components (3) (de tre lådorna), klicka på det lilla huset (4) och pilen vid Helen (5), och ta bort markeringen vid Always face camera (6). Avsluta med att klicka på pilen vid Components (7).

Genväg: O - Orbit är det verktyg som du kommer att använda mest när du ska navigera runt i SketchUp 3

Orbit

Genväg: O
Orbit är det verktyg som du kommer att använda mest när du ska navigera runt i SketchUp. Det används för att vrida kameravinkeln i en cirkel runt om dina figurer. Testa att klicka någonstans på skärmen, håll nere musknappen och flytta musen från sida till sida eller upp och ner. Nu kan du se hur verktyget ändrar synfältet i takt med att du flyttar musen.

Genväg: H - Panoreringsverktyget används för att flytta hela sidan upp, ner eller i sidled (panorera) - och alltså inte runt i cirklar som Orbit. 4

Pan

Genväg: H
Pan-verktyget används för att flytta hela synfältet upp, ner eller åt sidorna (panorera) - och alltså inte runt i cirklar som Orbit. Testa att placera markören på Helen, klicka och håll nere musknappen, och flytta sedan musen upp och ner och åt sidorna.

Genväg: Z - De tre olika zoomverktygen som finns används i grund och botten för att zooma ut och in med. 5

Zoom

Genväg: Z
Du kan använda olika verktyg att zooma in och ut med. MEN det enklaste du kan göra är att använda musens rullhjul att zooma med. Och använder du rullhjulet behöver du inte ens välja zoomverktyg - oavsett vilket verktyg du har valt, kan du zooma ut och in i bilden med rullhjulet.

Centrera

När du har valt navigationsverktygen Orbit, Pan och Zoom, kan du centrera visningen blixtsnabbt med ett dubbelklick.

Testa exempelvis att dubbelklicka på Helens vänstra hand, och i nästa ögonblick kommer handen vara i fönstrets mitt.

03
Rita byggnadsmaterialen 7 Steg

Till vårt första 3D-byggprojekt, en pergola på 3 x 3 meter, behöver vi 4 stolpar, 2 bärlinor och 6 spärrar. Vi måste inte rita var och en av de totalt 12 olika delarna - du kan nämligen nöja dig med att rita en stolpe, en bärlina och en takspärr, och sedan kopiera dem.

Dimensionerna som vi använder är baserade på olika beräkningstabeller och alltså inte bara fria fantasier. Om du t ex väljer att bygga högre eller längre måste du försäkra dig om att dimensionerna klarar det.

Vår pergola får stolpar med en dimension på 90 x 90 x 2.400 mm, bärlinor på 45 x 195 x 3.000 mm och spärrar 45 x 145 x 3.000 mm.

Vi går till botten med hur du bygger en stolpe, och sedan kan du använda samma principer för att bygga en bärlina och en spärr.

KOM IHÅG att du alltid kan klicka/trycka på steg-bilderna för att se dem i en större storlek (hur du t ex kan se de små siffrorna och andra relevanta detaljer).

Bli av med pappfiguren Helen genom att klicka på henne och trycka på Del/Delete-knappen. 1

Logga in i SketchUp, välj Create New och klicka på Simple Template - Millime-ters, om du får upp alternativet. Klicka på Rectangle-verktyget (1) och välj Rectangle (2) (det översta av de fem verktygen).

Du ska bara klicka en gång innan du skriver in måtten. 1

Klicka någonstans på “golvet” (3) och dra blyertspennan upp till höger (4) tills det syns en fyrkant. Skriv in (på tangentbordet) 90,90, och tryck på Enter. Nu blir fyrkanten 90 x 90 millimeter stor.

Håll musen stilla över fyrkanten och rulla framåt med rullhjulet för att zooma in. 3

Du har gjort en fyrkant på 90 x 90 mm och nu är det dags för längden på 2,4 m (2.400 mm). Klicka på Push/Pull (5) och välj Push/Pull-verktyget (6).

Rör Push/Pull och gör en 3D-figur 4

Klicka på fyrkantens yta (7) (när verktyget har placerats rätt visas en massa små blå prickar) och flytta Push/Pull uppåt med musen. Nu reser sig fyrkanten till en tredimensionell figur.

Fyrkanten blir till en 3D-stolpe 5

Skriv in 2400 (på tangentbordet) och tryck på Enter-knappen. Nu reser sig den platta fyrkanten till en stolpe som är 2,4 m hög.

Zooma ut genom att rulla baklänges på musens rullhjul 6

Zooma ut genom att rulla musens rullhjul baklänges, så att du ser hela stolpen. Välj pilverktyget (Select) och markera stolpen genom att klicka här (8), hålla musknappen nere och släppa knappen här (9).

Ge din nya komponent ett namn, t ex 90x90x2400 - då kan du senare hitta den i ditt bibliotek över material. 7

Högerklicka på stolpen och välj Make Component… 10. Det gör vi för att berätta för SketchUp att de sex ytorna (fyra sidor + ovan- och undersida) hänger ihop i en och samma figur.

04
Ge materialen en färg 7 Steg

Det är inte bara för att din 3D-ritning ska bli snygg som du bör färglägga de olika delarna. Olika färger och ytor gör det mycket lättare att se skillnad på brädorna.

Här arbetar vi vidare med vår första stolpe, som vi ska ge en tvättäkta träyta. När du är nöjd med resultatet kan du bygga dina andra delar (spärr och bärlina) och avsluta med att ge även dem en yta eller färg.

KOM IHÅG att du alltid kan klicka/trycka på steg-bilderna för att se dem i en större storlek (hur du t ex kan se de små siffrorna och andra relevanta detaljer).

Välj stolpens alla ytor 1

Dubbelklicka på stolpen och klicka nu på knapparna Ctrl + A (på PC) eller CMD + A (på Mac) för att välja alla stolpens ytor.

När du har färglagt färdigt stängs rutan med ett klick på pilen. 2

Klicka på Materials (1) i den högra verktygspanelen och klicka sedan på förstoringsglaset (2).

Ytor av trä i ritprogrammet SketchUp 3

Rulla neråt i listan med material och klicka på Wood (3) (som ligger längst ner).

Välj den tryckimpregnerade ytan (4) och klicka sedan på stolpen. Nu färgläggs stolpen med den valda ytan.

När de små blå prickarna syns har den första ytan valts. 4

Träytan är vänd åt fel håll och ska därför vridas. Välj pilen (Select), zooma in och klicka en gång på stolpens första yta (5).

VARNING: Kan vara förbaskat besvärligt, men prova dig fram!

Högerklicka på den valda ytan - Välj Texture och Position 5

Högerklicka på den valda ytan. Det är viktigt att du träffar rätt, inne på stolpen, och inte på någon av de smala kanterna.

Välj Texture (6) och Position (7).

Vänd ytan rätt 6

Klicka nu på den gröna knappen (8) och håll inne musknappen. Med knappen kan du vrida på hela ytan. Tryck på Enter-knappen på tangentbordet när du är nöjd.

När du har vänt ytan rätt på stolpens första sida (9) ska du gå tillbaka till steg 4, välja nästa yta och upprepa processen - alla ytor ska vändas manuellt, en åt gången.

Bygg bärlina och spärr!

Nu har du byggt din första stolpe på 90 x 90 x 2.400 mm och gett den dess rätta tryckimpregnerade yta.

Nu ska du bygga en bärlina på 45 x 195 x 3.000 mm och en spärr på 45 x 145 x 3.000 mm enligt exakt samma principer.

05
Sätt ihop konstruktionen 8 Steg

Vår pergola består av fyra stolpar, två bärlinor och sex spärrar. Du har ritat en av varje, gjort om dem till komponenter, och nu ska du kopiera och sätta ihop dem.

Först gäller det att placera stolparna rätt. För att göra det ritar vi en hjälpfyrkant på marken, därefter sätter vi på bärlinorna och till sist lägger vi upp spärrarna.

Det stora träningsmomentet går här ut på att lära dig flytta runt på delarna. Förutom att använda Move- och Rotate-verktygen (och så klart flitigt använda Orbit- och Zoomfunktionen för att styra kameran) ska vi också mäta upp och markera, så att vi har något att gå efter. Allt detta lär du dig här - men ha tålamod! Det krävs minst ett par timmars övning (och inte minst frustration) för att bemästra de kommande momenten.

OBS!
Fungerar inte kopiera -genvägsknapparna (Ctrl eller Alt) använd Crtl + C och Ctrl + V för att kopiera och klistra in i stället.

KOM IHÅG att du alltid kan klicka/trycka på steg-bilderna för att se dem i en större storlek (hur du t ex kan se de små siffrorna och andra relevanta detaljer).

Rita en fyrkant på marken med Rectangle. 1

Börja med att rita en fyrkant på marken med Rectangle. Vi ger fyrkanten måtten 3.000 x 2.910 mm - det kortare måttet är gjort med tanke på att bärlinorna är vardera 45 mm tjocka (45 + 45 + 2.910 = 3.000).

Det är viktigt att du börjar med att välja rätt hörn på stolpen. 2

Den första stolpen sätts. Välj Move-verktyget, klicka på stolpens nedersta vänstra hörn och dra dit den, och klicka sedan på fyrkantens nedersta vänstra hörn (1). Nu “klickar” stolpen fast.

Har du svårt att få elementen att “klicka” fast på rätt ställe, hjälper det ofta att ändra zoomnivå eller kameravinkel. 3

Klicka på den första stolpens nedersta högra hörn (2) och flytta det lite neråt. Tryck en gång på Ctrl-knappen (Windows) eller Alt-knappen (Mac) - nu kopieras stolpen. Klicka nu fast stolpkopian på fyrkantens nedersta högra hörn (3). Kopiera och placera nästa två stolpar på samma sätt.

Flytta bärlinan med Move, så att du kan arbeta med den. 4

Flytta bärlinan med Move, så att du kan arbeta med den. Välj Rotate och flytta runt cirkeln längs ytan överst på bärlinan, tills den blir blå (4). Klicka i det ena hörnet och därefter i det motsatta. Nu kan bärlinan vridas runt sin lodräta axel.

Använd Rotate igen 5

Bärlinan ska också vridas vågrätt och därför använder vi Rotate igen. Den här gången ska cirkeln vara grön (5). Placera cirkeln över ett av bärlinans övre hörn och flytta den lite upp och ner, tills färgen blir grön. Klicka nu och flytta sedan Rotate-verktyget ner till motsatt ände och klicka igen. Nu kan du vända bärlinan vågrätt.

Använd Move för att flytta bärlinan på plats i din 3D-ritning 6

För att flytta bärlinan på plats överst på stolparna väljer du Move, klickar på det övre, innersta hörnet på bärlinan och klickar sedan fast den på det yttersta hörnet på stolpen (6).

Kopiera och sätt fast bärlinan på de två bakersta stolparna. 7

Nu ska bärlinan kopieras och sättas fast på de två bakre stolparna. Klicka på bärlinans yttersta, övre hörn med Move, håll Ctrl-knappen (Windows) eller Alt-knappen (Mac) nere, flytta musen ner mot den bakre stolpen och klicka nu fast den nya kopia vid stolpen (7). Kom ihåg att använda Zoom och Orbit flitigt!

Rotationsverktygets tre färger

Rotate, som ligger i samma grupp med verktyg som Move, är till för att vrida på de olika elementen. Och eftersom det finns tre olika axlar i SketchUps koordinatsystem med varsin färg - röd, grön och blå - finns det också motsvarande färger när du använder Rotate. Axlarna/ färgerna ändras automatiskt när du flyttar Rotate runt över ytorna på materialen.

06
Placering av spärrar 3 Steg

Sista delen av projektet är att de sex spärrarna ska placeras över bärlinorna. Det kan göras på många sätt, men vi utnyttjar möjligheten att demonstrera måttbandets smarta funktioner.

Vi ska placera sex spärrar på samma avstånd över tre meter, då blir beräkningen av avståndet så här: 3.000 mm minus den första spärrens tjocklek på 45 mm = 2.955 mm. Till sist delar vi 2.955 med 5, då den första spärren redan är på plats. Resultatet blir att spärrarna ska placeras med ett avstånd på 591 mm.

KOM IHÅG att du alltid kan klicka/trycka på steg-bilderna för att se dem i en större storlek (hur du t ex kan se de små siffrorna och andra relevanta detaljer).

Se till att hamna exakt mellan bärlina och spärr när du ska mäta. 1

Placera det första spärren så som visas här (1).

Välj Tape Measure (måttbandet), klicka på bärlinans yttersta, översta hörn (där den möter den första spärren (2) ), dra ner måttbandet lite längs bärlinan, skriv in 591 och avsluta med Enter-knappen. Nu gör måttbandet ett litet svart märke (3) som du nu klickar på, mäter vidare, skriver in 591 igen och gör en ny markering - och det upprepar du sedan hela vägen längs bärlinan.

Kopiera och klicka fast de resterande 5 spärrarna 2

Nu har du gjort fem markeringar med måttbandet som du kan kopiera och “klicka fast” de resterande fem spärrarna på.

Välj Move, klicka på den första spärrens nedersta, yttersta hörn, håll Ctrl-knappen (Windows) eller Alt-knappen (Mac) nere och dra kopian av spärren till nästa mätpunkt på bärlinan (4). Upprepa tills du har kopierat och placerat alla sex spärrarna.

Din första enkla konstruktion i 3D-ritprogrammet SketchUp 3

Grattis! Du har byggt din första, enkla konstruktion och kan nu rita material, flytta runt på element och sätta ihop en massa olika konstruktioner.

07
Rita runda former 4 Steg

Det finns i korthet myriader med möjligheter för att göra olika former, och du kan både experimentera med att göra mjuka och rundade former och bygga vidare med de kantiga.

Här visar vi hur du gör en snyggt rundad detalj på pergolan. Samma metod kan du använda för att göra andra snygga former med. Det är bara fantasin som sätter gränser. Tänk på att en ändring i en komponent kommer att göras i alla andra kopior av den komponenten.

I det här exemplet betyder det att om du gör en ändring i en av spärrarna så kommer alla de andra spärrarna också att ändrad. Vill att nya detaljer inte speglas vidare till alla de andra spärrarna måste du först markera spärren, högerklicka på den och välja Make unique.

KOM IHÅG att du alltid kan klicka/trycka på steg-bilderna för att se dem i en större storlek (hur du t ex kan se de små siffrorna och andra relevanta detaljer).

Dubbelklicka på din komponent i ritprogrammet 1

Dubbelklicka på din komponent, här spärren, och klicka sedan en gång på den ena sidan (så att den markeras med små blå prickar (1) ). Välj nu ett av 2 Point Arc-verktygen.

Gör en båge på spärren med pennan 2

Klicka på kanten på spärren (2) och igen på kanten på långsidan (3). Flytta markören upp och ner tills du får den figur som du vill använda. Avsluta med ett musklick.

Välj pilverktyget - klicka på bågen 3

Välj nu pilverktyget och klicka på området innanför din figur (4).

Ta bort bågen med Push/Pull-verktyget 4

Nu kan du med Push/Pull-verktyget ta bort figuren. Klicka innanför figuren (5) och rulla framåt med musen. När du kommer till kanten försvinner materialet inne i figuren.

08
Gör hack i stolparna 2 Steg

När vi nu bygger en pergola skulle det vara synd att inte fälla in bärlinan i stolpen. Därför gör vi ett hack i stolpen med exakt samma mått som bärlinan, som vi kan lägga bärlinan i. Rent tekniskt ritar vi en rektangel på sidan av stolpen, som vi sedan tar bort med Push/Pull-verktyget.

Även här måste du vara uppmärksam på att en ändring i en av stolparna också kommer att ändra kopiorna. Det betyder i praktiken att alla dina stolpar får ett hack åt samma håll.

KOM IHÅG att du alltid kan klicka/trycka på steg-bilderna för att se dem i en större storlek (hur du t ex kan se de små siffrorna och andra relevanta detaljer).

Dubbelklicka på stolpen på 3D-ritningen 1

Dubbelklicka på stolpen. Rita därefter en rektangel på sidan av stolpen med samma ändmått som bärlinan, alltså 45 x 195 mm 1.

Använd Push/Pull för att ta bort materialet från stolpen.

Klicka fast bärlinan i stolphacket 2

Ta tag i bärlinans högra nedersta hörn och klicka den på plats i stolphacket (2).

Eftersom alla stolparna nu får ett hack måste du komma ihåg att vända de två bakre stolparna så att hacken vänds åt rätt håll.

09
5 saker som du måste veta 5 Steg

1. SÅ HÄR ÖPPNAR DU OCH SPARAR

Ritningsprogrammet SketchUp sparar automatiskt var femte minut, men om du vill göra nya versioner av dina modeller kan det vara en bra idé att spara flera olika modeller. Klicka på menyn med de tre strecken och välj Save as. Det är också här som du kan öppna en modell (Open).

2. Kopierade komponenter hänger ihop

När du kopierar en komponent och använder den i din 3D-ritning, exempelvis en spärr, som du senare kopierar fem gånger, ska du veta att både originalen och kopiorna hänger ihop. I praktiken betyder det att om du ändrar den ena spärren, t ex gör den längre, blir alla de andra spärrarna också längre. Vill du inte att alla kopierade komponenter hänger ihop, ska du högerklicka på din komponent och välja Make Unique innan du ändrar den.

3. Ctrl + Z är din bästa livlina

Varje gång du gör ett fel - och det kommer du att göra RIKTIGT många i början - kan du ångra dina senaste åtgärder med tangentkombinationen Ctrl + Z.

4. Exportera en bild

Du kan inte bara skicka en kopia av din 3D-ritning till kommunen när du söker bygglov. Däremot kan du enkelt exportera vanliga digitala bilder från ritprogrammet SketchUp, som visar din modell. Gå in i menyn uppe i vänstra hörnet på programfönstret, klicka på Export och välj sedan PNG. I nästa steg kan du göra lite olika bildinställningar innan du klickar på Export as PNG.

5. Använd 3D Warehouse

Behöver du en speciell komponent, så kolla först om den inte redan finns i biblioteket 3D Warehouse, innan du sätter i gång och börjar rita. 3D Warehouse är gratis att använda och där finns tonvis av små och stora modeller som du får hämta och använda. Klicka på Components ute i den högra verktygsmenyn, skriv in vad du letar efter i rutan, klicka på pil-ner-ikonen (download) när du har hittat en användbar modell och placera den någonstans på din 3D-ritning.

Tips & Tricks

Gör Det Självs 3D-grafiker Stephan Andersen

Få ut mest av ritprogrammet

Gör Det Självs 3D-grafiker Stephan Andersen delar med glädje med sig av sina 3D-tips. Här får du de fyra bästa!

Använd en vanlig mus när du arbetar med ett 3D ritprogram

1. Använd en vanlig mus

En vanlig mus med två eller flera knappar plus ett rullhjul ger bäst kontroll.

Gör en genväg till ritprogrammet SketchUp

2. Gör en genväg till SketchUp

Börja med att logga in i ritprogrammet SketchUp, håll markören stilla över hänglåset i webbläsarens URL-ruta, klicka på den vänstra musknappen och håll den nere medan du drar ut genvägen på skrivbordet.

Zooma in i webbläsaren för att förstora

3. Zooma in i webbläsaren

Det är en bra idé att förstora SketchUps många små verktygsikoner. Det görs på lite olika sätt i olika web-läsare, men testa att klicka på “Zooma in” (eller liknande i menyn på din webbläsare) och zooma in.

Använd TVn som storskärm när du arbetar med 3D-ritningar

4. Använd TV:n som storskärm

De flesta vanliga platt-tv har möjlighet till olika datoranslutningar. Och med en stor skärm kopplad till datorn blir det helt enkelt mycket lättare att arbeta i 3D.

Tidningsartikel

Ladda ner tidningsartikeln nu

Ladda ner artiklen i PDF-format, så som den ursprungligen såg ut i tidningen Gör Det Själv.

    Mer i samma kategori Verktyg