Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Lade 500 timmar på en leksaksbil

Spara artikel Du måste vara inloggad för att kunna spara artiklar

Kan det verkligen ta 500 timmar att bygga en lådbil? Ja, om man själv ska göra allt från växellåda till snickeriarbetet. Det gjorde Thomas och resultatet blev en 2.000-watts hot rod med en toppfart på över 50 km/h. Under projektets gång nördade han ner sig i detaljerna tills den snabba lådbilen var helt klar.

Lade 500 timmar på en leksaksbil

Den färdiga leksaksbilen blev bara för vuxna - maxfarten är för hög för att det skulle vara försvarbart att låta barn köra den.

Det började med inspiration från den digitala anslagstavlan Pinterest, där kreativa själar lägger ut bilder. Här såg Thomas Mygind Christensen en snygg lådbil och beslutade sig för att bygga sin egen. Med en utbildning som möbelsnickare i bagaget tyckte han att projektet passade honom.

“Jag ville egentligen bara bygga en häftig möbel och leksak till mina barn. Men så blev jag ambitiös och utrustade den med en 2.000-wattsmotor, och nu vågar jag faktiskt inte sätta barnen i den,” säger Thomas med ett skratt.

Trivselprojekt blev till en hot rod

Leksaksbilen är bara för nöjescruising på privat väg, men även om den har både kanin- och sköldpaddsväxel, så är den alltså inte längre något för barn. Den handsnidade hot rod-en har en toppfart på omkring 50 km/h och har batterikapacitet för flera timmars körning.

“Min utgångspunkt för det här var egentligen träet och att bygga något häftigt av trä, men efterhand har jag behövt lära mig att dra el och att svetsa. Så det har varit en lång freestyling-läroprocess.”

Redo för version 2

Just nu står hemmabygget utställt vid ingången till hans reklambyrå.

“Folk tycker ju att det är helt sinnessjukt att lägga så mycket tid på något sådant, men det är ett väldigt bra samtalsämne när det kommer in nya kunder.”

Och även om projektet tog lite längre tid än vad Thomas Mygind Christensen hade tänkt sig, så har det inte avskräckt honom. Han har lärt sig nya saker efterhand och är redo för att bygga en ny bil.

“Jeg är lite trött på furu och om jag skulle bygga en bil från början igen, så skulle jag nog också skippa kugghjul och satsa på remdrivet. Så jag har flera idéer till min version 2,” berättar han.

Karrossen

Det hela började som en vanlig lådbil, där lådan skulle ersättas med handsnidat, slipat och rundat trä med snygga fogar. Idén var att använda sig av de metoder som Thomas lärde sig när han arbetade som möbelsnickare, så att bilen konstruktionsmässigt blev som en snygg möbel - men principen om en enkel trästomme med en kaross över fanns kvar.

Thomas Mygind Christensen valde att arbeta i furuträ eftersom det var lätt och något som han hade tillgång till, men skulle han göra om det skulle han välja ett ädlare träslag.

1

Utgångspunkten var en trehjulig handikappcykel, eftersom den hade den önskade differentialen, så att den driver på båda bakhjulen. På den byggde han sin stomme.

2

Thomas använde tappar för att foga ihop stommens trädelar, både för att det skulle vara hantverksmässigt korrekt och att tapparna syns när träet slipats ner.

3

Karrossens stomme består av trädelar som först sågades ut väldigt grovt. Sedan har Thomas hyvlat och slipat tills de fick de rätta formerna.

Handbroms

Först efter fem försök hittade Thomas en utformning av bromsen som fungerade som han ville.

1

Trähandtaget är gjort och fäst på metallen på samma sätt som skaftet på en kniv, och det helt rätta mässingshandtaget lade han många timmar på att leta efter i återvinningsbutiker.

2

Bilen pallades upp medan Thomas experimenterade med olika utformning av bromsen. Längs vägen fick han råd och hjälp av en vän som är cykelmakare.

3

När föraren drar i handtaget trycks bromsen mot hjulet. Det finns också en fotbroms med klossar och skivor från en mountainbike - men Thomas vill helst inte behöva testa bromsarna vid ett nödläge.

Ratten

Ratten har Thomas Mygind Christensen gjort av det tåliga asiatiska träslaget röd padauk som ofta används till möbler och träverktyg.

1

Träsnidandet var mödosamt men inte det svåraste. Återigen behövde Thomas leta länge efter helt rätt del - mässingsringen i mitten av rattet kommer från Biltemas båtavdelning och är från dränaget till en båt.

2

Först byggde Thomas en sexhörning av röd padauk som han satte ihop med bladfogar. Allt trä sattes ihop så att ådringarna går åt samma håll - både med tanke på rattens utseende och för att säkerställa hållbarheten.

3

Ratten har formats med en hand-överfräs med en avrundningsfräs och därefter har den slipats och polerats tills alla rundningar var helt perfekta.

3

Ekrarna på ratten är av aluminium som har fällts in i träet för att göra hela konstruktionen stabil. I mitten sitter en hemmagjord logga.

Styrningen

Bilens styrning och växling var också utmaningar som krävde alternativa lösningar. Pedalerna kommer från en kontorsstol och kugghjulen hittade han hos ett företag med växlar som specialitet. Målet var att få optimal kraftöverföring, och det lyckades. Utmaningen var att få växlarna så att det passade till vikten. Även det lyckades, och den accelererar verkligen snabbt. Det gick ut över topphastigheten, men det var inget problem eftersom den redan var riktigt hög.

Rattstången är gjord med några ganska rejäla kugghjul som egentligen är till en trädgårdstraktor. Det är viktigt att styrningen håller.

Finish

Furuträet har behandlats i tre omgångar med vattenbaserad valnötsbets, och sedan har bilen lackats. Karrossen har fått tre eller fyra lager lack, som har slipats mellan gångerna. Lacken har strukits på med pensel.

Thomas är nöjd och tycker att bilen har fått en snygg finish, men:

“Jag måste medge att där saknade jag min gamla snickeriverkstad, där vi hade lacksprutor och målar-bås och sådant. Då blir det ett snäpp snyggare. Men det har ändå blivit ganska fint.”

Skapa Profil

purchase.course_name_message

Skapa Profil
Du ska skriva in ditt förnamn
Skriv in ditt efternamn
Ogiltig e-postadress
Ditt lösenord ska bestå av minst 6 tecken
Visa
signup.credentials_form.terms_error
Logga in
Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa
Tillbaka