Handbyggd båt av trä, metall och glasfiber

Ibland är ett projekt bara lyckat. Den här båten är ett perfekt exempel. Bara skrovet är en imponerande prestation, men båten är full av olika handgjorda detaljer som tydligt avslöjar att här är ambition och förmåga i perfekt samklang.

Svårighetsgrad
Tidsförbrukning
3 veckor
Pris
15.000 kronor

Intro

I den här artikeln visar vi hur du bygger en relativt enkel båt för en kostnad som inte direkt skickar dig till Lyxfällan.

Vi bygger båten i trä och använder oss av ”sy- och limma-metoden”. Som namnet antyder sys båten först ihop, här med ståltråd. Efteråt även limmas skarvarna.

Båten förstärks och tätas sedan med glasfiber på in- och utsidan. Och sedan är det bara ett lager färg kvar innan den är redo att sjösättas.

Vi går dock vidare och visar även hur du kan förvandla din lilla motorbåt till en segelbåt. Allt du behöver är ett roder, en köl, en mast och ett segel.

Instruktion

01
Plywood, ståltråd & glasfiber 6 Steg

Båten är en motorkanot som ligger högt i vattnet och har en platt akter med plats för en utombordsmotor.

Skrovdelarna är tillverkade av 4 mm gaboonplywood och är sammanfogade med ståltråd och förstärkta med 163 g/m² glasfiberväv och epoxi.

Ritningarna är köpta från selway-fisher.com

1

Skrovet består av 8 bitar faner. Delarna ritas enligt en kap-plan. Skrovdelarna ger båten dess form när de sätts ihop.

2

Ihopsatta med ståltråd. De åtta plywooddelarna som utgör skrovet är löst sammanfogade med ståltråd som ”sys” genom förborrade hål. Ståltråden sätts till en början löst.

3

Sömmarna dras ihop och limmas med epoxi. De lösa ståltrådssömmarna håller ihop skrovdelarna så att de kan spännas fast i ett par mallar. Här får skrovet sin slutliga form och sömmarna dras åt. Efteråt tätas alla skarvar på insidan med epoxi och glasfiberväv.

4

Skrovet slipas lätt. Limmet är torrt och fogarna täta. Nu kan ståltrådssömmarna klippas på utsidan eller tas bort. Skrovet vänds sedan upp och ner, fogarna tätas med epoxi och slipas efter härdning. Skrovet ska vara så slätt som möjligt innan glasfibern läggs på.

5

Träskrovet förstärks med glasfiber. För att vara helt säker på att båten förblir vattentät förstärks träskrovet med glasfiber och epoxi både på insidan och utsidan.

6

Botten ska vara slät. Luftbubblor och veck i glasfibern ökar nämligen vattenmotståndet. Epoxin ska sedan skyddas mot UV-strålning med antingen lack eller färg.

02
Detaljer i trä och metall 8 Steg

Båten är full av fina detaljer, alla handgjorda och minutiöst anpassade till sin funktion på båten.

Detaljerna är tillverkade av gaboonplywood, även kallat okoume, askträ och rostfritt stål från en bänkskiva från Ikea.

Båten kan nu förses med utombordsmotor eller åror och segel.

1

Asklister och klossar. De två långa träprofilerna som löper längs båtens reling är gjorda av klossar av flexibelt men hårt askträ som limmats mellan två lister av askträ.

2

Monterat med lim och bultar. Den perforerade träprofilen är tillverkad med ett spår eller en fåra på insidan av en list. På så sätt passar profilen över båtens kant. Profilen monteras sedan med en handfull genomgående bultar och epoxylim.

3

Sitsar och skot i två träslag. Det finns tre sittplatser i båten, varav en också fungerar som överdel på en torrlucka i båtens bakre del. Samtliga säten består av en askstomme klädd med gaboonplywood. Sätena vilar på bräda, som i sin tur är både limmad och skruvad i skrovet.

4

Förstärkt med en trekant. Båtens för är förstärkt på insidan med en triangel av limmat trä.

5

Pappersmallar blir till metallbeslag. De tre metallbeslag som skyddar båtens tre vassa hörn börjar som pappersmallar.

6

Svetsas ihop. Pappersmallarna delas först upp i sektioner som kan skäras ut i stålplåt och svetsas ihop till ett grovt beslag.

7

Poleras spegelblanka. Slutligen slipas beslagen släta och poleras sedan skinande blanka. Beslagen limmas på plats.

8

Du kan också nöja dig med att bygga skrovet, fästa årorna och utombordsmotorn och ta en tur på vattnet.

03
Roder, mast och segel 6 Steg

Masten är gjord av lister av ask som limmats ihop till en ihålig åttkantig stolpe som rundats av och smalnats av gradvis mot toppen. Seglet är handsytt i kraftig segelduk.

Rodret och de två vingarna som sitter på sidan av båten och fungerar som köl när de sänks ned i vattnet, är gjorda av plywood.

Alla delar är dessutom skyddade med ett lager glasfiber och klar skeppslack.

1

Ett roder i två delar. Rodret är tillverkat så att det kan vikas på mitten. Fördelen med det är att båten går bra att styra med utfällt roder när det är vind i seglet. Samtidigt kan båten segla på mycket grunt vatten med rodret uppfällt.

2

Lätt avtagbara beslag. Rodret fästs på båten med hjälp av två handgjorda fästen i rostfritt stål. Beslagen är inte låsta upptill, så rodret kan snabbt tas bort och ersättas med en utombordsmotor

3

Köl av plywood. För att kunna segla rakt utan risk för kapsejsning när seglet är uppe är båten utrustad med två sidokölar. Kölarna har sågats ut ur en 18 mm plywoodskiva och formats med hyvel och sandpapper. Träet skyddas från vatten med ett lager glasfiber.

4

Kölarna ersätter åror. Både kölen och årorna monteras på båten med hjälp av handgjorda träbeslag. Beslagen är tillverkade för att passa in i hålen på relingen. Fästena låses naturligtvis fast från relingens undersida med hjälp av bultar och muttrar.
Kölen är placerad så att det tyvärr inte finns plats för de beslag som håller fast årorna i relingen när kölen är monterad.

5

En mast i 8 delar. Båtens mast är i det närmaste ett gör-det-själv-projekt bara det: masten är sammansatt av 8 identiska askbrädor som har kapats och frästs i spont-
liknande profiler i längdriktningen. Profilerna gjorde det möjligt att montera brädorna till en tjock men flexibel åttkantig mast, som senare hyvlades och slipades ner.

6

Masten går lätt att ta av. Precis som alla andra delar på båten kan masten snabbt tas bort, när det behövs. Precis som kölen monteras masten på den perforerade relingen med hjälp av ett träbeslag som fästs på båtens båda sidor och har ett hål i mitten där masten står.

Material

  • 5 st gaboon- (eller okoume-) plywood, 4 x 1.200 x 2.400 mm
  • 5 st askträbrädor, 30 x 100 x 5.000 mm
  • 20 m 163 g/m² glasfiberväv
  • 6 kg epoxi till glasfiber
  • 1,5 l tvåkomponents PU-färg
  • 2 l tvåkomponents PU-lack
  • 1 l brun bets
  • 1 rostfri stålskiva, 2 x 600 x 1.500 mm
  • 4,5 m² segelduk

Tidsåtgång

Att bygga en båt på fritiden har tagit flera månader. Det motsvarar 2-3 veckor på heltid.

Pris

Ca 15.000 kronor.

SvårIghetsgrad

Detta är svårt och du behöver både vägledning av en expert och mycket tålamod.

Tidningsartikel

Ladda ner artiklen i PDF-format, så som den ursprungligen såg ut i tidningen Gör Det Själv.