Intro
Instruktion
01
Plocka isär cykeln
2
Steg
Den första förutsättningen för ett bra resultat är att demontera cykeln helt så att ramen och framgaffeln kan målas separat.
Börja med att skruva loss hjulen. Koppla loss alla vajrar till växlar och bromsar. Ibland kan vajrarna återanvändas, men ofta behöver cykeln nya vajrar när den monteras ihop igen.
Håll reda på alla delar och deras ordning så att du enkelt kan montera ihop cykeln igen när den är målad.
Separera ram och framgaffel. Det görs vanligtvis genom att ta bort styrbulten som håller styret. Skruva även loss alla andra delar av ramen. Det mesta kan göras med verktyg som insexnycklar och skiftnycklar.
02
Ta bort växlaren
2
Steg
Den cykel vi målar här är byggd för en framväxel. Men eftersom vi inte behöver så många växlar och vill ha ett renare utseende, kommer cykeln att byggas upp med ett nav framtill.
Vi har därför beslutat att helt ta bort utrustningen för den främre växlaren. Detta är ett rent estetiskt val. Vi kunde ha låtit den sitta kvar på cykeln och ändå byggt upp den med ett främre nav.
Kabelstoppet skärs bort med ett litet rotationsverktyg och en liten kapskiva. Därefter slipas de sista resterna bort med en fil så att ytan blir jämn och fin.
03
Ta bort lacken
3
Steg
Den absolut största och mest tidskrävande uppgiften när man målar en cykelram är att ta bort gammal färg. Även om uppgiften är enkel och okomplicerad tog det i vårt fall cirka 10 timmar.
Om ramen är tillverkad av metall, t.ex. stål eller, som i det här fallet, aluminium, kan du börja ta bort färg och lack. Om det är en kolfiberram måste du vara lite mer försiktig. Kolfiber tål inte starka lösningsmedel. Lösningen är därför att våtslipa mycket försiktigt, utan att slipa i kolfibern.
Slipa bort gammal lack och färg med våtslippapper. Börja med ca korn 240, som tar bra, och avsluta med korn 800, som lämnar ytan slät och utan djupa repor. En fördel med våtslipning är att det inte dammar. Du ska slipa bort färgen, men en del av den underliggande primern kan sitta kvar.
Envis färg kan tas bort med färgborttagningsmedel. Detta gäller även färg på svåråtkomliga ställen. Använd inte färgborttagningsmedel på kolfiberramar och följ anvisningarna på färgborttagningsmedlet.
04
Redo för primer
6
Steg
Primer är det första viktiga lagret som sprutas på ramen så att färgen har något att fästa på. Men innan du kommer så långt måste ramen och gaffeln förberedas. De måste tvättas noggrant så att ytan är helt ren och fri från fett. Och sedan ska alla hål och gängor förslutas så att de inte fylls med färg. Om de gör det går det inte att montera ihop cykeln igen.
Tvätta ramen noga, så att all lös färg och andra rester avlägsnas. Tvätta med diskmedel och var mycket noga med att skölja bort vattnet efteråt. Detta beror på att primern inte kan fästa på tvålrester.
Skruva maskinskruvar i alla gängor. Använd långa skruvar. Du kan använda dem som handtag för att flytta, vrida, rotera och stödja ramen under målningen.
Sätt för vevhuset med maskeringstejp. Skär längs kanten med en hobbykniv så att finishen blir perfekt. På framgaffeln tejpar du över den del som normalt går genom ramen.
Det främre ramröret tejpas. Det är här framgaffeln brukar sitta och där ett kvastskaft ska gå igenom när vi målar. Därför ska tejpen gå ner i öppningen så att det finns ett hål för upphängning.
05
Primer och reparationer
8
Steg
Det är först efter att ramen har grundats som du kan se de sista små ojämnheterna i ytan. Om du behöver spackla eller på annat sätt reparera ramen är det också bäst att vänta tills ytan har grundats. Det beror på att primern gör att spackel och liknande fäster ordentligt.
Ge ramen och framgaffeln ett första heltäckande lager primer. Spraya på i flera tunna lager med en kort paus emellan. Börja på de svåraste ställena, t.ex. skarvarna, och täck hela ramen. Primern får inte rinna. Ramen ska dock slipas, så små ojämnheter kan rättas till.
Gör ett bakstopp för reparation av hål till växlaren när primern är torr. Detta görs genom att skära av en cykelslang och knyta knutar i ändarna. Slangen förs in i sadelröret och pumpas upp.
Täck hålen med en tvåkomponents reparationsmassa för aluminium. Massan knådas mellan två fingrar tills den har jämn färg och den stoppas försiktigt in i hålet.
Slipa reparationsmassan när den har härdat. Det härdar på några minuter. Den första, grova bearbetningen görs med en fin fil. Slipa slutligen med våtslippapper.
Slipa bort ojämnheter och defekter. När primern är torr kan man tydligt se om något behöver ”finjusteras”. Det här är spåren efter det borttagna vajerstoppet som behöver en extra omgång med fil och våtslippapper.
Avsluta med ett sista, täckande lager primer över allt när det inte finns några fler ojämnheter. Tvätta av reparationerna med sprit innan du primar.
Slipa hela ramen lätt med våtslippapper med korn 1.200 när primern är helt torr. Slipa inte igenom primern. Torka bort damm och vatten med en fibertrasa och låt torka.
06
Grundfärg
2
Steg
Nu är det dags att måla med grundfärgen, som ska appliceras i två omgångar med 1-2 minuters mellanrum.
I det första momentet börjar du med att måla de svåråtkomliga områdena, varefter hela ramen får ett tunt lager färg för att hjälpa slutfärgen att lägga sig fint och jämnt.
Efter 1-2 minuter målar du det sista, täckande lagret i ett arbetsmoment. Börja med cykeln upp och ner och måla undersidan. När du är klar vänder du snabbt cykeln genom att hålla i de långa skruvarna.
Ge cykeln det första lagret färg. Börja med de knepiga ställena och måla sedan hela ramen med ett tunt lager. Det tunna lagret gör att slutfärgen fäster bättre och inte rinner. Kom ihåg - töm munstycket.
Applicera det andra och täckande lagret färg efter 1-2 minuter. Det ska göras i ett arbetsmoment. Det är lättast att kontrollera om du börjar på undersidan och vänder på ramen efter hand. Applicera precis så mycket färg att den flyter ut fint i ett jämnt och täckande lager. Färgen får absolut inte rinna. Det första tunna lagret hjälper färgen att fästa.
07
Detaljfärg
6
Steg
Vår cykel ska ha två färger på ramen, så när grundfärgen är helt torr kan vi börja med detaljfärgen.
Det är mycket viktigt att du låter grundfärgen torka helt, annars kan tejpen dra bort färgen. Följ anvisningarna på färgburkarna.
Det är viktigt att den del av cykeln som ska ha den vita grundfärgen är noggrant och helt täckt. Annars riskerar du att få färg även där.
Skapa skarpa kanter med Fine Linemaskeringstejpen. Det är en smal, slät och flexibel maskeringstejp som du kan forma i stort sett hur du vill. Du kan skära försiktigt i överlapp och skarvar med en vass kniv.
Detaljfärgen sprayas på på samma sätt som grundfärgen. Börja med de svåra ställena och applicera ett tunt lager på resten av ramen. Börja med undersidan av cykeln. Skaka burken noggrant före användning.
Applicera det andra och täckande lagret detaljfärg. Återigen, gör det i ett moment efter 1-2 minuter. Börja på undersidan, vänd på ramen och måla färdigt så att färgen bara flyter ihop.
08
Transferklistermärken
4
Steg
För att ge cykeln pricken över i:et utrustar vi den med logotyper som sätts på innan den slutliga klarlacken.
Logotyperna sätts på som transferklistermärken, där endast själva logotypen syns utan bakgrund. Klistermärkena kan köpas online och det är möjligt att hitta namn och logotyper för de flesta cykelmärken.
Vår ram är från märket Giant och vi har valt de ursprungliga logotyperna.
Hitta rätt placering. Håll upp logotyperna mot ramen och välj några fasta punkter att placera dem efter.
Dra försiktigt av baksidan. Dra av pappret i en skarp vinkel. Se till att logotypen inte följer med.
Var mycket noggrann när du placerar transfermärket. För det inte går att göra om. Det är viktigt att du gnuggar varje bokstav noggrant, särskilt när bokstäverna ”går runt ett hörn” som här. Det får inte heller finnas några luftbubblor under.
09
Klarlack
1
Steg
Nu fattas bara klarlack. Spraya på den på samma sätt som med färgerna. Börja med de svåraste områdena och spraya ett tunt lager på hela ramen. Efter 1-2 minuter sprayar du ett täckande lager, som ska flyta ihop till en blank, enhetlig yta.
När färgen är dammtorr kan du försiktigt ta bort maskeringstejpen och skruvarna i gängorna. Skär bort Fine Line-tejpen och ta bort den så att ramnumret syns igen.
Låt ram och framgaffel härda i några dagar innan du monterar ihop din ”nya” cykel.
Material
- Två burkar primer
- Tva burkar sprayfärg, grundfärg
- Två burkar sprayfärg, detaljfärg
- Två burkar klarlack
- Fine Line-maskeringstejp
- Maskeringstejp
- Transferklistermärken
Tidsförbrukning
Runt 15 timmars arbete. Med torktid får du räkna med en vecka.
Pris
Omkring 1.000 kr.
Svårighetsgrad
Uppgiften kräver mycket tålamod och noggrannhet. Det är en krävande uppgift som får ta sin tid.