Så här målar du din cykel

Det är få saker som är så krävande att måla som en cykel. Och det är inte ofta man ser en snyggt hemmamålad cykel. Men om du är noggrann och har tålamod, kan du få ett perfekt och blankt resultat.

Svårighetsgrad
Tidsförbrukning
15 timmar
Pris
1.000 kronor

Intro

En vanlig cykel av bra kvalitet kostar lätt 8.000-10.000 kr. Men då får du en cykel som kommer att hålla i många år om du underhåller den. Ett utmärkt exempel på detta är den här citybiken, som nu är 12-15 år gammal. Den har underhållits kontinuerligt under åren och de flesta slitdelar har bytts ut i takt med att de åldrats.

Åren och de tusentals kilometrarna har satt sina spår på ramen, och även om den är funktionellt tiptop, är den inte alls lika vacker som den var en gång i tiden.

En billig omgång med färg

Lyckligtvis kan du få en sådan här cykel att glänsa och gnistra som ny igen. Ekonomiskt sett är det inte ett särskilt krävande jobb, men tidsmässigt är det en annan historia.

Slipningsarbetet är särskilt krävande. Om du vill ta en genväg kan du låta sandblästra ramen. Det kostar normalt ungefär en tusenlapp.

Instruktion

01
Plocka isär cykeln 2 Steg

Den första förutsättningen för ett bra resultat är att demontera cykeln helt så att ramen och framgaffeln kan målas separat.

Börja med att skruva loss hjulen. Koppla loss alla vajrar till växlar och bromsar. Ibland kan vajrarna återanvändas, men ofta behöver cykeln nya vajrar när den monteras ihop igen.

Håll reda på alla delar och deras ordning så att du enkelt kan montera ihop cykeln igen när den är målad.

Måla cykel: Separera ram och framgaffel 1

Separera ram och framgaffel. Det görs vanligtvis genom att ta bort styrbulten som håller styret. Skruva även loss alla andra delar av ramen. Det mesta kan göras med verktyg som insexnycklar och skiftnycklar.

Måla cykel: Skruva ut vevhuset 2

Skruva ut vevhuset. Det ska vanligtvis skruvas loss från båda sidor och kräver en specialnyckel som passar det specifika vevhuset. Du kan också låta en cykelreparatör skruva loss vevhuset åt dig.

02
Ta bort växlaren 2 Steg

Den cykel vi målar här är byggd för en framväxel. Men eftersom vi inte behöver så många växlar och vill ha ett renare utseende, kommer cykeln att byggas upp med ett nav framtill.

Vi har därför beslutat att helt ta bort utrustningen för den främre växlaren. Detta är ett rent estetiskt val. Vi kunde ha låtit den sitta kvar på cykeln och ändå byggt upp den med ett främre nav.

Måla cykel: Kabelstoppet skärs bort 1

Kabelstoppet skärs bort med ett litet rotationsverktyg och en liten kapskiva. Därefter slipas de sista resterna bort med en fil så att ytan blir jämn och fin.

Måla cykel: Gängorna till växlaren borras ut 2

Gängorna till växlaren borras ut. De sitter på samma sätt som popnitar och flänsen tas enkelt bort med ett borr som är något större än hålet i niten.

03
Ta bort lacken 3 Steg

Den absolut största och mest tidskrävande uppgiften när man målar en cykelram är att ta bort gammal färg. Även om uppgiften är enkel och okomplicerad tog det i vårt fall cirka 10 timmar.

Om ramen är tillverkad av metall, t.ex. stål eller, som i det här fallet, aluminium, kan du börja ta bort färg och lack. Om det är en kolfiberram måste du vara lite mer försiktig. Kolfiber tål inte starka lösningsmedel. Lösningen är därför att våtslipa mycket försiktigt, utan att slipa i kolfibern.

Måla om cykel: Slipa bort gammal lack och färg med våtslippapper 1

Slipa bort gammal lack och färg med våtslippapper. Börja med ca korn 240, som tar bra, och avsluta med korn 800, som lämnar ytan slät och utan djupa repor. En fördel med våtslipning är att det inte dammar. Du ska slipa bort färgen, men en del av den underliggande primern kan sitta kvar.

Måla om cykel: Envis färg kan tas bort med färgborttagningsmedel 2

Envis färg kan tas bort med färgborttagningsmedel. Detta gäller även färg på svåråtkomliga ställen. Använd inte färgborttagningsmedel på kolfiberramar och följ anvisningarna på färgborttagningsmedlet.

Måla om cykel: Skrapa bort färgborttagningsmedlet och lacken 3

Skrapa bort färgborttagningsmedlet och lacken och slipa med våtslippapper så att ytan blir jämn och slät. När ytan inte har några märkbara övergångar mellan primer och ram kan du gå vidare.

04
Redo för primer 6 Steg

Primer är det första viktiga lagret som sprutas på ramen så att färgen har något att fästa på. Men innan du kommer så långt måste ramen och gaffeln förberedas. De måste tvättas noggrant så att ytan är helt ren och fri från fett. Och sedan ska alla hål och gängor förslutas så att de inte fylls med färg. Om de gör det går det inte att montera ihop cykeln igen.

Måla en cykel: Tvätta ramen noga 1

Tvätta ramen noga, så att all lös färg och andra rester avlägsnas. Tvätta med diskmedel och var mycket noga med att skölja bort vattnet efteråt. Detta beror på att primern inte kan fästa på tvålrester.

Måla en cykel: Skruva maskinskruvar i alla gängor 2

Skruva maskinskruvar i alla gängor. Använd långa skruvar. Du kan använda dem som handtag för att flytta, vrida, rotera och stödja ramen under målningen.

Måla en cykel: Sätt för vevhuset med maskeringstejp 3

Sätt för vevhuset med maskeringstejp. Skär längs kanten med en hobbykniv så att finishen blir perfekt. På framgaffeln tejpar du över den del som normalt går genom ramen.

Måla en cykel: Det främre ramröret tejpas 4

Det främre ramröret tejpas. Det är här framgaffeln brukar sitta och där ett kvastskaft ska gå igenom när vi målar. Därför ska tejpen gå ner i öppningen så att det finns ett hål för upphängning.

Måla en cykel: Sätt en remsa Fine Line-maskeringstejp över ramnumret 5

Sätt en remsa Fine Line-maskeringstejp över ramnumret. Då kan du frilägga det igen efteråt.

Måla en cykel: Ta bort alla fingeravtryck och andra fettfläckar 6

Ta bort alla fingeravtryck och andra fettfläckar. Det görs genom att torka av ramen med en luddfri trasa med rengöringssprit. Undvik att vidröra ramen och gaffeln med bara händer efteråt.

05
Primer och reparationer 8 Steg

Det är först efter att ramen har grundats som du kan se de sista små ojämnheterna i ytan. Om du behöver spackla eller på annat sätt reparera ramen är det också bäst att vänta tills ytan har grundats. Det beror på att primern gör att spackel och liknande fäster ordentligt.

Måla om en cykel: Ge ramen och framgaffeln ett första heltäckande lager primer 1

Ge ramen och framgaffeln ett första heltäckande lager primer. Spraya på i flera tunna lager med en kort paus emellan. Börja på de svåraste ställena, t.ex. skarvarna, och täck hela ramen. Primern får inte rinna. Ramen ska dock slipas, så små ojämnheter kan rättas till.

Måla om en cykel: Gör ett bakstopp för reparation av hål till växlaren 2

Gör ett bakstopp för reparation av hål till växlaren när primern är torr. Detta görs genom att skära av en cykelslang och knyta knutar i ändarna. Slangen förs in i sadelröret och pumpas upp.

Måla om en cykel: Täck hålen med en tvåkomponents reparationsmassa för aluminium 3

Täck hålen med en tvåkomponents reparationsmassa för aluminium. Massan knådas mellan två fingrar tills den har jämn färg och den stoppas försiktigt in i hålet.

Måla om en cykel: Slipa reparationsmassan när den har härdat 4

Slipa reparationsmassan när den har härdat. Det härdar på några minuter. Den första, grova bearbetningen görs med en fin fil. Slipa slutligen med våtslippapper.

Måla om en cykel: Slipa bort ojämnheter och defekter 5

Slipa bort ojämnheter och defekter. När primern är torr kan man tydligt se om något behöver ”finjusteras”. Det här är spåren efter det borttagna vajerstoppet som behöver en extra omgång med fil och våtslippapper.

Måla om en cykel: Avsluta med ett sista, täckande lager primer över allt 6

Avsluta med ett sista, täckande lager primer över allt när det inte finns några fler ojämnheter. Tvätta av reparationerna med sprit innan du primar.

Måla om en cykel: Slipa hela ramen lätt med våtslippapper med korn 1.200 7

Slipa hela ramen lätt med våtslippapper med korn 1.200 när primern är helt torr. Slipa inte igenom primern. Torka bort damm och vatten med en fibertrasa och låt torka.

Måla om en cykel: Täck över de ytor där hjulen ska spännas fast 8

Täck över de ytor där hjulen ska spännas fast. De ska nämligen inte målas. Här använder vi små filtkuddar som kan placeras under stolar och liknande. Du kan också klippa till maskeringstejp för detta ändamål.

06
Grundfärg 2 Steg

Nu är det dags att måla med grundfärgen, som ska appliceras i två omgångar med 1-2 minuters mellanrum.

I det första momentet börjar du med att måla de svåråtkomliga områdena, varefter hela ramen får ett tunt lager färg för att hjälpa slutfärgen att lägga sig fint och jämnt.

Efter 1-2 minuter målar du det sista, täckande lagret i ett arbetsmoment. Börja med cykeln upp och ner och måla undersidan. När du är klar vänder du snabbt cykeln genom att hålla i de långa skruvarna.

Cykel måla: Ge cykeln det första lagret färg 1

Ge cykeln det första lagret färg. Börja med de knepiga ställena och måla sedan hela ramen med ett tunt lager. Det tunna lagret gör att slutfärgen fäster bättre och inte rinner. Kom ihåg - töm munstycket.

Cykel måla: Applicera det andra och täckande lagret färg 2

Applicera det andra och täckande lagret färg efter 1-2 minuter. Det ska göras i ett arbetsmoment. Det är lättast att kontrollera om du börjar på undersidan och vänder på ramen efter hand. Applicera precis så mycket färg att den flyter ut fint i ett jämnt och täckande lager. Färgen får absolut inte rinna. Det första tunna lagret hjälper färgen att fästa.

07
Detaljfärg 6 Steg

Vår cykel ska ha två färger på ramen, så när grundfärgen är helt torr kan vi börja med detaljfärgen.

Det är mycket viktigt att du låter grundfärgen torka helt, annars kan tejpen dra bort färgen. Följ anvisningarna på färgburkarna.

Det är viktigt att den del av cykeln som ska ha den vita grundfärgen är noggrant och helt täckt. Annars riskerar du att få färg även där.

Måla om cykel själv: Skapa skarpa kanter med Fine Linemaskeringstejpen 1

Skapa skarpa kanter med Fine Linemaskeringstejpen. Det är en smal, slät och flexibel maskeringstejp som du kan forma i stort sett hur du vill. Du kan skära försiktigt i överlapp och skarvar med en vass kniv.

Måla om cykel själv: Sätt maskeringstejp längs Fine Linetejpen 2

Sätt maskeringstejp längs Fine Linetejpen så att du täcker ordentligt.

Måla om cykel själv: Ramen packas in noggrant 3

Ramen packas in noggrant där färgen inte får hamna. Allt packas in i plast.

Måla om cykel själv: Detaljfärgen sprayas på på samma sätt som grundfärgen 4

Detaljfärgen sprayas på på samma sätt som grundfärgen. Börja med de svåra ställena och applicera ett tunt lager på resten av ramen. Börja med undersidan av cykeln. Skaka burken noggrant före användning.

Måla om cykel själv: Applicera det andra och täckande lagret detaljfärg 5

Applicera det andra och täckande lagret detaljfärg. Återigen, gör det i ett moment efter 1-2 minuter. Börja på undersidan, vänd på ramen och måla färdigt så att färgen bara flyter ihop.

Måla om cykel själv: Ta bort inplastning och maskeringstejp 6

Ta bort inplastning och maskeringstejp. Detta görs när färgen har stelnat och är dammtorr (efter ca en timme). Börja med att ta bort maskeringstejpen och plasten. Lossa slutligen Fine Line-tejpen försiktigt och dra av den i en skarp vinkel.

08
Transferklistermärken 4 Steg

För att ge cykeln pricken över i:et utrustar vi den med logotyper som sätts på innan den slutliga klarlacken.

Logotyperna sätts på som transferklistermärken, där endast själva logotypen syns utan bakgrund. Klistermärkena kan köpas online och det är möjligt att hitta namn och logotyper för de flesta cykelmärken.

Vår ram är från märket Giant och vi har valt de ursprungliga logotyperna.

Måla cykel: Hitta rätt placering 1

Hitta rätt placering. Håll upp logotyperna mot ramen och välj några fasta punkter att placera dem efter.

Måla cykel: Dra försiktigt av baksidan 2

Dra försiktigt av baksidan. Dra av pappret i en skarp vinkel. Se till att logotypen inte följer med.

Måla cykel: Var mycket noggrann när du placerar transfermärket 3

Var mycket noggrann när du placerar transfermärket. För det inte går att göra om. Det är viktigt att du gnuggar varje bokstav noggrant, särskilt när bokstäverna ”går runt ett hörn” som här. Det får inte heller finnas några luftbubblor under.

Måla cykel: Dra försiktigt av pappret 4

Dra försiktigt av pappret när transfermärket har gnuggats fast ordentligt. Dra av långsamt i en skarp vinkel och se till att det lossnar som det ska.

09
Klarlack 1 Steg

Nu fattas bara klarlack. Spraya på den på samma sätt som med färgerna. Börja med de svåraste områdena och spraya ett tunt lager på hela ramen. Efter 1-2 minuter sprayar du ett täckande lager, som ska flyta ihop till en blank, enhetlig yta.

När färgen är dammtorr kan du försiktigt ta bort maskeringstejpen och skruvarna i gängorna. Skär bort Fine Line-tejpen och ta bort den så att ramnumret syns igen.

Låt ram och framgaffel härda i några dagar innan du monterar ihop din ”nya” cykel.

Måla cykel: Spraya på klarlacken i två omgångar 1

Spraya på klarlacken i två omgångar som du gjorde med grund­ och detaljfärgen. Först fokuseras på de svåråtkomliga ställena. Slutligen målas hela ramen på en gång.

Material

  • Två burkar primer
  • Tva burkar sprayfärg, grundfärg
  • Två burkar sprayfärg, detaljfärg
  • Två burkar klarlack
  • Fine Line-maskeringstejp
  • Maskeringstejp
  • Transferklistermärken

Tidsförbrukning

Runt 15 timmars arbete. Med torktid får du räkna med en vecka.

Pris

Omkring 1.000 kr.

Svårighetsgrad

Uppgiften kräver mycket tålamod och noggrannhet. Det är en krävande uppgift som får ta sin tid.

Tidningsartikel

Ladda ner artiklen i PDF-format, så som den ursprungligen såg ut i tidningen Gör Det Själv.