Det här behöver du
Video
Här kan du se hur enkelt du löser problemet.
Videon är på svenska och visar hela processen från början till slut.
Steg för steg
Börja med att kolla remmen. Om den sitter fel är det bara att sätta tillbaka den på plats. Om den är lös eller trasig måste den bytas ut.
De flesta remmar har längden tryckt på sig. Det är viktigt att notera att detta är längden när den är monterad. I praktiken innebär det att den kommer att kännas mycket kortare än den angivna längden när du håller den i handen. Men om längdnumret på den nya remmen matchar numret på den gamla, kommer den att passa - även om den nya remmen är mycket stram att montera.
Även om längden på den nya remmen är avgörande är bredden inte riktigt lika viktig. Du kan t.ex. använda en rem med 5 spår även om den gamla har 6 spår.
Skruva av baksidan – antingen för hand eller med en bit eller en hylsa i skruvdragaren. Då är det lätt att komma åt remmen.
OBS! Stäng av el och vatten innan du sätter igång.
Ta bort den gamla remmen. Har den inte gått av så kan du ta tag i den och dra ut den lugnt och stilla, samtidigt som du snurrar på den stora remskivan.
Kolla så att den nya remmen har rätt längd. På de allra flesta drivremmar av bra kvalitet är längden påtryckt (här 1.309 mm). Den siffran ska vara identisk med den som står på den gamla remmen.
Montera den nya remmen. Börja med att sätta den runt motorns axel längst ner i maskinen. Dra den sedan upp över den stora remskivan – först på vänster sida vid ungefär “klockan nio” och därefter runt medurs.
Kolla så att allting passar. De tunna rillorna på remmens insida ska gripa tag i de tunna rillorna på axeln.