ANNONS: Enda sedan den första robotgräsklipparen introducerades år 1995 har försäljningen ökat och utbudet av modeller blivit större för varje år. Många hus- och tomtägare upplever fördelar med sin investering. Det bekräftades i Trädgårdsbarometern år 2018.

Förra årets upplaga fokuserade på frågor kring robotgräsklippare, en produkt som fortsätter att ta allt större marknadsandelar. Frågorna handlade om hur det är att äga en robot, om den gör någon skillnad för drömmen om den perfekta gräsmattan och vilka förväntningar husägare har på framtidens robotgräsklippare.

Av de svenska husägarna planerade 38 % att köpa en ny robotgräsklippare eller uppgradera sin nuvarande. Den vanligaste orsaken till att inte köpa en robotgräsklippare handlade främst om att tomten var olämplig (37 %), för dyr (11 %) och för krånglig att installera (4 %). 7 % sade att de behövde motionen som gräsklippningen kunde ge.

Bra för familjefriden

Bland de tillfrågade som redan ägde en robotgräsklippare, kan konstateras att majoriteten är nöjda med sin investering på flera olika sätt. 65 % av de tillfrågade upplever att deras gräsmatta blivit tätare och grönare. Nästan lika många, 61 %, upplever att de inte behöver ha dåligt samvete eller oroa sig för gräsmattan när de är bortresta eller på semester. Drygt hälften av de tillfrågade, 54 %, uppskattade att de fick mer tid över till annat och var fjärde, 28 %, upplevde att de numera slipper bråka med sin partner eller övriga i familjen om vems tur det är att klippa gräsmattan.

Trädgårdsbarometern ställde också frågan vilka förväntningar hus- och tomtägarna har på framtidens robotgräsklippare eller vilka funktioner de vill att robotgräsklipparen ska fylla. Knappt hälften, 49 %, av de tillfrågade svarade att de vill att robotgräsklipparen ska ta bort maskrosor och annat ogräs. Nästan lika många, 45 %, vill att robotgräsklipparen ska kunna rensa bort mördarsniglar och olika skadedjur. Andra tillfrågade ville att robotgräsklipparen skulle hjälpa till att så frön och vattna gräsmattan.

En ny familjemedlem

Många ägare har helt klart knutit emotionella band till sina robotar. En fjärdedel av de svenska ägarna uppgav att de fått en ny ”familjemedlem” och över hälften, 53 %, hade även namngett sin robot. Här kan vi konstatera att antalet namn verkar vara lika många som antalet robotar och att fantasin flödar. De roligaste namnen på robotgräsklippare var onekligen ”Grace Killer”, ”Trädgårdsmästare” och ”Rymling”. Huruvida den sistnämnda hittade tillbaka till laddstationen eller inte låter vi vara osagt.

Vill du också spara tid och hålla din gräsmatta i toppskick? Robotgräsklipparen iMow är räddningen!

  • Trädgårdsbarometern 2018 initierades av Andreas Stihl Norden. Undersökningsföretaget Yougov frågade under februari 1944 villa- och fritidshusägare i de nordiska länderna om deras synpunkter på och relationer till robotgräsklippare.