1. Sladd och kontakt
Det är inte ovanligt att man ser en släpkärra med defekt belysning. Det är farligt och det är olagligt. Det är också dumt för problemet kan lätt lösas om du rensar kontakterna och byter ut trasiga glödlampor. Kontakten har antingen 7 eller 13 poler. I dag är det vanligt med 13-poliga kontakter på bilar men med hjälp av en adapter passar en sådan till gamla 7-poliga släpkontakter.
Här har kabeln dragits ut från kontakten. Det innebär att det kan tränga in vatten i kontakten. Se till att hela kabeln alltid sitter skyddad bakom avlastningen.
De smutsiga och ärgade polerna kan rensas med lätt slipning med fin smärgelduk. Hanpolerna kan göras lite bredare och på så sätt sitta fast bättre i honpolerna. Spraya med kontaktspray.
2. Presenningen
Det är klokt att skydda släpet med en presenning. Den hindrar både regn och snö och vissna löv från träden att lägga sig på flaket, som på det sättet får längre livslängd. Presenningen ser också till att du inte sprider gräs, löv, byggavfall och annat på vägen. Små skador i presenningen kan lätt lagas och det blir billigare än att köpa en ny.
Presenningens öljetter runt hålen kan gå sönder eller rivas loss och då är det stor risk att repet gnager sönder presenningen. Köp nya öljetter och limma eller knacka fast dem.
Bagagestropparna blir trötta och förlorar elasticiteten så att de inte längre kan sträcka presenningen när den fästs. Köp nya stroppar eller kapellsträckare.
3. Kulkopplingen
Kulkopplingen ska lätt kunna vridas i sidled och den ska lätt kunna hakas fast på bilens dragkula - utan att du måste ta i. När kopplingen går ner över kulan ska den låsas automatiskt och det ska vara lätt att låsa upp kopplingen när släpet ska tas loss från bilen. En sliten kulkoppling kan lätt ersättas men med regelbunden smörjning ger du kulkopplingen lång livslängd.
4. Kabelklämmor
Kabelklämmor har till uppgift att hålla fast kabeln från kontakten till sidoljud och bakljus. Om klämmorna skadas eller rostar sönder byter du ut dem mot nya av plast eller metall.
5. Hjul osch fälgar
En flygande besiktning kan stoppa din färd om inte däckmönstret är tillräckligt bra. Du slipper kommentarer om rostiga fälgar, men rostiga bromsrör och bromsar kan leda till körförbud. Varför inte fräscha upp fälgarna? Ta loss dem, avfetta och slipa dem och måla dem sedan med t.ex. Hammerite som fäster på rost.
6. Lufttryck i däcken
De flesta släpvagnshjul ska ha ett lufttryck på 3BAR/44PSI, men för vissa tyngre transporter kan det vara för mycket. Kolla lufttrycket i däcken regelbundet och alltid varje gång släpet har stått oanvänt en längre tid. Korrekt lufttryck framgår av släpets bruksanvisning.
7. Stödhjulet
De flesta släpvagnar är försedda med ett ganska enkelt stödhjul, ofta med massiva gummidäck. Stödhjulet sitter på axel som kan hissas upp och ner. Även om stödhjulet är starkt så är det utsatt och drar du inte upp det helt så skadas det. Det är lätt att byta ut stödhjulet och ett nytt med axel kostar under 200 kr.
Små släpvagnar har ett enkelt stödhjul som inte är kullagrat. Sprinten i det genomgående navet kan lätt dras ut med en tång.
Smörj navet rikligt med konsistensfett och sätt tillbaka hjulet. Alternativt ersätter du hela axeln och hjulet med ett nytt.
8. Flaket
Skivan som utgör flaket är vattenfast och tål både väder och vind, men last av olika slag sliter hårt på skivan. Stenar, grus, jord, byggavfall och liknande slipar skivan på flaket så hårt att det kan bildas sprickor och då blir den mottaglig för fukt. Stora repor bör förseglas så snart som möjligt och har det blivit flera repor bör skivan ev. bytas ut. Du kan beställa en ny från tillverkaren.
Flaket har ofta nitats fast på bärbeslag, sidor och hörnstolpar. Borra ut nitarna och plocka isär så mycket som möjligt.
Alla flak har inte monterats på samma sätt. Kika igenom bruksanvisningen och kolla konstruktionen. Här visade det sig att vi kunde dra ut flaket i sidled.
Nu har bottenskivan lossats från sina fästen och kan därför dras ut i sidled. Lägg det gamla flaket ovanpå det nya så har du en mall för var du ska borra för nya nitar.
9. Baklyktor
Ett sprucket glas är en trist skada, men det kan räcka att du byter ut glaset. Det går normalt att köpa både glas och hela baklyktor som reservdelar. Hör med återförsäljaren. Det är små skillnader mellam lyktorna från modell til modell, men om du uppger chassi- och registreringsnummer så får du korrekt reservdel till släpet. Byt lampor som inte fungerar men prova först med kontaktspray.
Det vänstra glaset har skadats. Här sitter det fast med fyra skruvar och kan lätt bytas ut. Passa på att kolla alla sladdar och lampor medan du ändå har tagit bort glaset.
10. Reflexerna
Samtliga reflexer ska fungera eftersom de är en del av säkerhetsutrustningen. Skadade reflexer kasseras och ersätts med nya, som kan skruvas, limmas eller nitas fast. Om ett fäste har bockats, bockar du det tillbaka så att reflexen vänds åt rätt håll.
Smutsiga reflexer tvättas rena och skadade reflexer byts ut mot nya, som placeras på samma ställen som de gamla. På sidorna sitter de ofta fast med nitar eller lim.
Ladda ner tidningsartikeln
Ladda ner artiklen i PDF-format, så som den ursprungligen såg ut i tidningen Gör Det Själv.

