Det är inte ofta du på byggmarknaden hittar de allra nyaste verktygen och de roligaste prylarna till din verkstad. På nätet däremot är butikerna långt framme och presenterar det allra nyaste. På en del sidor finns det dessutom massor av inspiration och kul saker att hämta för alla verktygsnördar.

Är det säkert att handla på nätet?

Ja, det är det. Det är ingen självrisk om du blir utnyttjad, så länge du inte själv har handlat på något oförsvarligt sätt, t.ex. genom att uppge din pinkod. Lagen ger faktiskt ett mycket bra skydd när det gäller användningen av betalkort på internet. Vem ska betala momsen? När du köper varor från länder inom EU betalar du moms i det land där du köper. Momsen kan variera något från land till land. Den betalas direkt till leverantören när du betalar varan. När du importerar från ett land utanför EU betalar du svensk moms och eventuella avgifter på den importerade varan. Dessa avgifter kan t.ex. betalas vid leverans eller via posten beroende på leverantör. Du kan eventuellt gå in på www.tullverket.se och ta reda på fakta om de olika avgifter som tas ut.

Täcker garantin?

I stort sett alla producenter reparerar varor köpta i utlandet hos företagets svenska agent. En del har dock vissa krav, t.ex. att produkten ska finnas i lager i Sverige, och att den är köpt i Europa eller i ett EU-land. Kolla därför alltid garantin och övriga förhållanden innan du avslutar köpet. På nätet har du alltid 14 dagars full returrätt, eftersom du inte kan se eller känna på varan när du köper online. Det gäller också om du – utan motivering i övrigt – ångrar köpet. Enligt svensk lag har du utöver garantin alltid 3 års reklamationsrätt från den dag du tar emot varan. Det gäller både om du handlar i en butik eller via internet. När det gäller garantin är det tillverkaren som ska bevisa att det inte handlar om fabrikationsfel. Vid reklamationer ska du bevisa att det är något galet med varan, eller att den inte lever upp till vad säljaren utlovat före köpet. Vanliga butiker måste också följa lagen på denna punkt.